شاخ به شاخ شدن چین و آمریکا در زمین تایوان

شاخ به شاخ شدن چین و آمریکا در زمین تایوان
چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 13:10

ناگهان احساس دموکراسی‌خواهی در نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گل کرد و او تصمیم گرفت برای حمایت از دموکراسی، به تایوان سفر کند، سفری که بسیار جنجالی و واکنش‌برانگیز شده است.

العالم- کشکول

اینجا این سوال مهم مطرح می‌شود که چرا چین ضمن هشدار درباره سفر پلوسی به تایوان، آمریکا را تهدید کرد؟ در حالی‌که تحولات نشان نمی‌دهد که احتمالا چین تهدیدهای خود را عملی نکند.

به طور طبیعی، تایوان یک موضوع حیاتی برای پکن محسوب می‌شود سرنوشت این موضوع، آمریکا اهرم فشاری داده که آن را در جریان سفر پلوسی و به رغم تهدیدهای چین استفاده می‌کند. چرا دولت آمریکا می‌خواهد چین را تحریک کند و آن را به رویایی بکشاند که می‌تواند به جنگ تبدیل شود؟

هر چند که ماهیت سیاست آمریکا مبتنی بر ضرورت کنترل جهان از طریق ایجاد درگیری‌ها و تنش‌ها در روابط میان کشورهاست.

دلایل آمریکا برای سوق دادن چین به سمت رویارویی

-ايالات متحده، چین را بزرگ‌ترین تهدید برای خود به‌ویژه از منظر تکنولوژی می‌داند. علاوه بر این، تهدید اقتصادی آمریکا از سوی چین، به پکن کارت قدرتمندی در صحنه بین‌المللی می‌دهد.

-موضع چین درخصوص جنگ اوکراین و همسو بودن موضع آن با موضع روسیه. همزمان چین از پیوستن به واشنگتن و اروپایی‌ها در جنگ تحریم‌ها مسکو خودداری کرد.

-نگرانی آمریکا از گسترش مناطق نفوذ چین به‌ویژه در خاورمیانه؛ منطقه‌ای که غنی از نفت و گاز است و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای کاستن از تاثیرات فاجعه‌بار جنگ اوکراین به آن نیاز دارند.

-بزرگ‌ترین ترس آمریکایی‌ها احتمال از دست دادن تایوان است که صنعت تراشه‌های هوشمند در جهان را در انحصار خود درآورده است و این تراشه‌ها در هواپیماهای اف-۳۵ کاربرد دارد.

-رونق زیاد تولید تسلیحات در شرکت‌های آمریکایی. به نظر می‌رسد درگیری‌های پراکنده در جهان از آفریقا گرفته تا آمریکای لاتین و خاورمیانه دیگر برای مصرف این تسلیحات کافی نیست به این معنا که در سایه درگیری با چین، فروش گسترده تسلیحات آمریکایی به متحدان واشنگتن تضمین خواهد شد.

واکنش چین چگونه خواهد بود؟

چینی‌ها گزینه‌های زیادی برای پاسخ به سفر تحریک‌آمیز پلوسی به تایوان دارند:

-آغار عملیات نظامی محدود و گذرا که تغییری در روابطه پکن و تایپه ایجاد کند که این امر احتالا باعث تحمیل تدابیر جدید و متفاوت در تنگه تایوان خواهد شد.

-آغاز عملیات نظامی فراگیر که به الحاق نهایی تایوان به چین و اعلام آن به عنوان بخشی از کشور چین منتهی می‌شود. به‌ویژه اینکه شین جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین صراحته گفته که اتحاد چین و تایوان یک امر اجتناب‌ناپذیر تاریخی است که باید اتفاق بیفتد.

-توسل به سلاح اقتصاد، و چین اهرم‌های فشار زیادی در این زمینه دارد؛ از جمله بدهی آمریکا به پکن. گفته می‌شود چین گزینه فروزش اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را که بالغ بر یک تریلیون دلار است را آماده می‌کند.

شاید اکنون غیرمنطقی باشد که از رویارویی همه جانبه چین و آمریکا صحبت کنیم، واشنگتن از مشکلات اقتصادی بسیار بزرگی رنج می‌برد و جنگ اوکراین مشکلات دولت بایدن را افزایش داده است و ورود به یک جنگ جدید محبوبیت دموکرات‌ها را حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای و ریاست‌جمهوری از بین می‌برد.

از سوی دیگر، چین همچنان در حال توسعه و توانمندسازی ظرفیت‌های نظامی و اقتصادی خود است، روندی که طبق برآوردها ظرف 15 سال به طور کامل به پایان برساند. بنابراین، پکن در شرابط فعلی نیازی به رویارویی نظامی ندارد.

با این حال، سناریوی رویارویی مشابه آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد به نظر می‌رسد در دسترس است و ممکن است این یک گزینه چینی با هدف استفاده از فرصت موجود برای الحاق بدون دردسرِ تایوان باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها