درخواست مقتدی صدر برای انحلال پارلمان عراق

درخواست مقتدی صدر برای انحلال پارلمان عراق
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 12:58

خبر: مقتدی صدر چهارشنبه شب در پیامی تلویزیونی خواهان انحلال پارلمان کنونی عراق و برگزاری انتخابات زود هنگام شد.

تحلیل:

- در پی درخواست صدر بخشی از روسای جریان‌های چارچوب هماهنگی مانند عامری رهبر جریان فتح و عبادی رهبر جریان نصر از این پیشنهاد استقبال کردند، به نظر می‌رسد این استقبال‌ها نشانگر آن باشد که چارچوب هماهنگی به شکل کلی با این مساله مخالفتی نداشته باشد، با این توضیح که تحقق آن چنانکه عامری به صراحت تاکید کرده است از مسیر گفتگوهای ملی و همه جانبه و ضمن لحاظ همه جوانب امر ممکن باشد.
- استقبال گروه های چارچوب هماهنگی از پیشنهاد صدر بدان معناست که این جریان به شدت دنبال آرامش اوضاع در عراق و بازگشت ثبات و امنیت و حاکمیت قانون به این کشور باشد.
- از منظر چارچوب هماهنگی این مساله ضمن کمک به بازگشت آرامش به عراق می‌تواند راهی برای برون رفت از بحران تشکیل دولت و قوه مجریه‌ای باشد که حالا و پس از گذشت 10 ماه از انتخابات پارلمانی گذشته همچنان معطل و بلاتکلیف مانده است.
- عامری استقبال از انحلال پارلمان را در شرایطی مورد توجه قرار داده است که این مساله در صورت تحقق می‌تواند پاسخی به شبهاتی باشد که در خصوص بروز تقلب در انتخابات گذشته پارلمان مطرح می‌شد.
- این همدلی صدری‌ها و چارچوب هماهنگی در شرایطی اعلام می‌شود که برخی جریان‌های عمدتاً لائیک عراقی طی روزهای اخیر کوشیدند تا با استفاده سو از تحولات عراق و با استفاده از آب‌گل آلود کلیت قانون اساسی و دمکراسی را در عراق به چالش بکشند و موضوع را به سمت دلخواه خود منحرف کنند.
- صرف نظر از اینکه پیشنهاد صدر و استقبال برخی جریان‌های سیاسی چارچوب هماهنگی از آن در چه زمانی و در سایه چه شرایط و تمهیداتی عملیاتی خواهد شد، به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین مسائلی که باید در خلال گفتگوهای دو طرف بررسی شود تعریف چارچوبی ضمانت بخش برای الزام همگان به نتایج انتخابات پیش رو باشد.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها