پکن: سیاست‌های ضدچینی واشنگتن شکست می‌خورد

پکن: سیاست‌های ضدچینی واشنگتن شکست می‌خورد
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 14:38

وزیر خارجه چین در پی اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن هشدار داد که سیاست‌های آمریکا برای مهار پکن به شکست خواهد انجامید.

العالم - آسیا

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (پنجشنبه) سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را محکوم کرد و متعهد شد که در اقدامی تلافی‌جویانه، تحریم‌های «سخت» را اعمال کند.

وانگ طی نشست خبری در این‌باره گفت: «برنامه آمریکا برای استفاده از تایوان جهت مهار چین هرگز به موفقیت نخواهد رسید و رویه تاریخی اتحاد مجدد قریب‌الوقوع تایوان را تغییر نخواهد داد».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، او تصریح کرد که اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا فقط۱.۴ میلیارد چینی را بر آن می‌دارد تا متحد شوند و ایجاد یک دولت سوسیالیستی مدرن با ویژگی‌های چینی را تسریع می‌بخشد.

وزیر خارجه چین همچنین گفت که اقدامات تحریک آمیز واشنگتن در رابطه با موضوع تایوان تصادفی نیست و این یک «نمایش به خوبی برنامه‌ریزی شده» است.

وانگ افزود که ایالات متحده «چهره زشت خیانت خود را در معرض دید کل جامعه بین‌المللی قرار داده است».

این اظهارات پس از آن بیان شد که او روز چهارشنبه هشدار داد که پکن «هیچ جایی برای اقدام برای نیروهای طرفدار استقلال تایوان یا دخالت نیروهای خارجی باقی نخواهد گذاشت».

وی همچنین استدلال کرد که تلاش‌ها برای استفاده از تایوان برای بازدارندگی چین محکوم به شکست است و افزود: «ایالات متحده نباید هیچ گونه توهمی در مورد تضعیف توسعه و احیای چین داشته باشد».

مقام‌های چین پس از اقدام تحریک‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان علی‌رغم هشدارهای پکن، واکنش‌های تندی از خود نشان داده‌اند.

رسانه‌های محلی چین نیز صبح امروز گزارش کردند که بزرگترین رزمایش ارتش چین در پیرامون تایوان امروز (پنجشنبه) و پس از سفر تحریک‌‌‌آمیز «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، آغاز شد.

تلویزیون چین اعلام کرده این رزمایش چهار روزه که تا روز یکشنبه ادامه دارد، از حدود ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده و شامل استفاده از مهمات جنگی است.

رسانه دولتی چین گزارش داد:« شش منطقه اصلی در اطراف جزیره برای تمرین رزمی انتخاب شده و در مدت انجام رزمایش کشتی‌ها و هواپیماها نباید وارد آب‌ها و حریم‌هوایی این مناطق شوند».

خبرگزاری فرانسه نوشته رزمایش «ارتش آزادی‌بخش چین» که در چند منطقه در اطراف تایوان برگزار می‌شود، در برخی نقاط در فاصله ۲۰ کیلومتری سواحل این جزیره است.

تنش‌ها در تایوان پس از سفر پلوسی به این جزیره شدت گرفته است. چین تایوان را یک استان خود می‌داند و با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها