نامه روسیه به گوترش درباره بی‌توجهی آمریکا به وظایفش

نامه روسیه به گوترش درباره بی‌توجهی آمریکا به وظایفش
جمعه 14 مرداد 1401 - 16:14

وزیر خارجه روسیه گفت مسکو نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل برای رسیدگی به بی‌توجهی ایالات متحده به مسئولیت‌هایش به عنوان کشور میزبان مقر این سازمان ارسال کرده است.

العالم_آمریکا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت مسکو اخیراً نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره بی‌توجهی ایالات متحده به مسئولیت‌های خود به عنوان کشور میزبان مقر این سازمان ارسال کرده است.

لاوروف در این خصوص گفت: ایالات متحده به عنوان کشور میزبان مقرها، در قبال سازمان ملل متحد و همه اعضا موظف است هر کاری انجام دهد تا هر کشور عضو سازمان ملل بتواند به طور عادی و راحت در کار هر ارگانی از سازمان مشارکت کند. البته، آمریکا از این تعهد شانه خالی می‌کند. بنابراین من اخیراً نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل [آنتونیو گوترش] فرستادم که به نوبه خود موظف است کشور میزبان را وادار به رفتار شایسته کند.

به گزارش تاس، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر مشارکت گوترش در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر گفت: «روسیه نمی‌تواند در سازمان ملل بدون نماینده باشد و کشورهای غربی اجازه ندارند درباره این موضوعات تصمیم بگیرند». وی افزود: در مورد سطح حضور ما در آنجا - آیا هیأتی از مسکو خواهد بود یا همانطور که گفتید همکاران آمریکایی ما با روحیه آزادی خود ورود هیأت ما را ممنوع خواهند کرد - متوجه خواهیم شد.

این دیپلمات ارشد روسیه همچنین یادآور شد: در توافقی که بین سازمان ملل و آمریکا در مورد محل حضور مقر این سازمان حاصل شد، به طور ضمنی حق دبیرکل برای شروع داوری در صورت نقض وظایف واشنگتن ذکر شده است. لاوروف خاطرنشان کرد: در این مرحله، به دلایلی، دبیرکل چندین سال است که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از این حق استفاده کند، ما به او یادآوری می‌کنیم که او این حق را دارد و باید از آن فعالانه استفاده کند.

به گفته لاوروف، روسیه زمانی شروع به یادآوری این حق به دبیرکل کرد که دولت اوباما در هفته‌های پایانی دوره خود در کاخ سفید به طور غیرقانونی برخی از اموال دیپلماتیک روسیه را تصرف کرد. وی در ادامه گفت: بیایید امیدوار باشیم که بلاخره ایالات متحده متوجه خواهد شد که برای وجهه خودش در عرصه بین‌المللی هم که شده باید از این تصور که از بحث و گفت‌وگو می‌ترسد، که در تلاش است کانال‌های بحث را در اختلافات، مباحثات و مذاکرات با کشورهایی که مواضع آن‌ها با مواضع آمریکا در تضاد است، قطع کند، اجتناب ورزد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها