سازمان ملل: کره شمالی برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره تلاش کند

سازمان ملل: کره شمالی برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره تلاش کند
شنبه 15 مرداد 1401 - 02:51

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیر کل این سازمان همچنان معتقد است کره شمالی باید برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره تلاش کند.

العالم-آسیا

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی درباره گزارش محرمانه سازمان ملل مبنی بر آمادگی کره شمالی برای انجام آزمایش هسته ای گفت: دبیرکل سازمان ملل همچنان معتقد است که همه کشورهای تاثیر گذار از جمله کره شمالی باید برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره تلاش کنند.

وی تصریح کرد: جامعه بین المللی باید یکصدا باشد و با وحدت هدف در این زمینه تلاش کند.

دوجاریک درباره حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در لندن نیز گفت: ما به حرمت و لزوم احترام به اماکن دیپلماتیک در سراسر جهان معتقدیم.

خبرگزاری رویترز روز گذشته مدعی شد بر اساس یک گزارش محرمانه سازمان ملل، کره شمالی در طول ۶ ماه اول سال جاری میلادی تدارکاتی را برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای بیشتری انجام داده است.

رویترز مدعی شد ناظران مستقل تحریم‌ها به کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل گزارش دادند که کار در مرکز آزمایش هسته‌ای پونگی-ری راه را برای آزمایش‌های هسته‌ای جدید جهت توسعه سلاح‌های هسته‌ای هموار می‌کند.

در این گزارش آمده است: کره شمالی به توسعه توانایی خود برای تولید مواد اتمی در مرکز یونگ بیون ادامه داده است.

این گزارش های هدفمند که توسط آمریکا و حامیان غربی اش در سازمان ملل تهیه و منتشر می گردد ، در پی ناکامی واشنگتن در صدور قطعنامه علیه پیونگ یانگ برای تحریم بیشتر این کشور است که با وتوی روسیه و چین مواجه شد.

ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه می برعهده آمریکا بود که تلاشهایش برای اعمال تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل آزمایش های موشکی با وتوی چین و روسیه ناکام ماند.

کشورهای غربی و همچنین سازمان ملل بارها آزمایش‌های موشک بالستیک کره شمالی را محکوم کرده‌اند.

به دنبال گمانه زنی‌های کره جنوبی و آمریکا مبنی بر امکان انجام آزمایش هسته‌ای از سوی پیونگ یانگ، با بررسی تصاویر ماهواره‌ای، کره شمالی در حال فعال‌سازی و کار بر روی تونل‌های آزمایش هسته‌ای از جمله کار بر روی دومین تونل زیر زمینی است.

رویترز با انتشار این خبر از مبدا سئول، در ادامه گزارش داد: مرکز راهبردی و مطالعات بین المللی با بررسی تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد که به نظر کارهای آماده‌سازی بر روی تونل شماره ۳ از مجموعه تاسیسات آزمایش هسته‌ای «پونگی-ری» (Punggye-ri) واقع در کره شمالی تکمیل شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها