شیخ نعیم قاسم: دولت باید سریعا برای واردات سوخت از ایران تصمیم بگیرد

شیخ نعیم قاسم: دولت باید سریعا برای واردات سوخت از ایران تصمیم بگیرد
شنبه 15 مرداد 1401 - 14:00

معاون دبیرکل حزب‌الله با اشاره به مانع‌تراشی‌های آمریکا در روند انتقال برق و گاز به لبنان از دولت این کشور خواست تا هرچه سریعتر برای واردات سوخت از ایران تصمیم بگیرد.

العالم - لبنان

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت بزرگداشت شب‌های محرم در ضاحیه جنوبی بیروت اعلام کرد چهل سال از تاسیس حزب‌الله می‌گذرد و این مدت سال‌های درخشانی در تاریخ معاصر لبنان رقم زد. مقاومت معادله خود را تثبیت و لبنان را از کشوری ضعیف به کشوری قدرتمند و مستقل تبدیل کرد و درحالی که لبنانی‌ها پیش از این همواره در برابر اراده کشورهای خارجی تسلیم بودند اکنون می‌توانند با قدرت، خواسته خود را بیان و از حقوق دریایی و زمینی خود دفاع کنند. آنهایی که مخالف حزب‌الله هستند به ما بگویند که چه کاری برای کشور کرده‌اند؟ حزب‌الله شهدا و جانبازان و اسرای زیادی را برای آزادسازی لبنان از شر اسرائیل تقدیم کرده است. در این میان طرف‌هایی وجود دارند که شهروندان کشور خودشان را برای اطاعت از تصمیم خارجی‌ها می‌کشند و ادعای میهن‌پرستی دارند.

وی افزود: حزب‌الله با جریان تروریستی-تکفیری که به دنبال تسلط بر شرق و شمال لبنان بود مقابله کرد. ما از کشور دفاع کردیم و این پروژه خطرناک را شکست دادیم. پس آنهایی که از این جریان تکفیری حمایت و آب و غذای تروریست‌ها را تامین می‌کردند به ما بگویند که چه کاری انجام دادند؟ آیا کار آنها چیزی جز اطاعت از دستورات آمریکا بود که می‌خواست از طریق تروریست‌های تکفیری نظام سوریه و معادله موجود در لبنان را تغییر بدهد؟ ما قدرت مقاومت را در خدمت دولت لبنان قرار داده‌ایم تا موضع تیم مذاکره کننده لبنانی در پرونده مناقشه مرزی با رژیم صهیونیستی را تقویت و حقوق دریایی و گازی و نفتی کشور را تثبیت کنیم.

شیخ نعیم قاسم گفت: برخی در لبنان هستند که تیر خود را به سمت مقاومت گرفته و خلع سلاح کردن آن را می‌خواهند. ما از آنها می‌پرسیم که چرا نمی‌خواهید کشور و دولتتان در مقابله با چالش‌ها قدرتمند باشد؟ پاسخ روشن است. آنها می‌خواهند که اسرائیل در برابر مقاومت راحت باشد و هرکاری که می‌خواهد در منطقه انجام دهد. آنها به رژیم اشغالگر خدمت می‌کنند و این یک فاجعه بزرگ است. ما از چهل سال قبل تاکنون در میان ملت خود رنج کشیده‌ایم. عملکرد رهبران و فرماندهان مقاومت که همواره در میان میدان بوده‌اند ثابت می‌کند که ما همواره به گفته‌های خودمان عمل می‌کنیم. بزرگانی همچون سید «عباس موسوی»، سید «حسن نصرالله»، حاج «عماد مغنیه» و ... همواره با خانواده و فرزندان خود در راه مقاومت به میدان آمده‌اند. ما با صبر و استقامت و پایداری همواره در برابر چالش‌ها ایستاده‌ایم.

این مقام حزب‌الله افزود: ما نماینده مردم هستیم تا در پارلمان و دولت و موقعیت‌های مختلف به آنها خدمت و از حقوق ملت دفاع کنیم. ما با همه توان خود در تلاشیم تا در سطوح اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و آموزشی باری از دوش مردم برداریم. درباره بسیاری از مشکلات کشور شایسته است که دولت و برخی مسئولان لبنانی را سرزنش کنیم؛ زیرا آنها می‌توانستند راهکاری برای حل مشکلات پیدا کنند اما چرا این کار را نکردند؟ چندین پیشنهاد برای حل چالش‌ها وجود دارد که دولت به راحتی می‌تواند آنها را اجرا کند. این پیشنهادات به شرح زیر است:

-تصویب لایحه بودجه در پارلمان؛

آیا می‌دانید چه چیزی موجب اخلال در تصویب بودجه می‌شود؟ دولت نگفته است که نرخ دلار برای بودجه چقدر خواهد بود و هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

-دولت باید درباره واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد و علنا بگوید که می‌خواهد این کار را انجام بدهد یا نه؟ آن هم در شرایطی که لبنان نیاز مبرمی به این سوخت دارد. بگذارید وزیر انرژی و نخست‌وزیر حرکتی برای حل بحران سوخت لبنان انجام داده و از دوستان خارجی و عرب خود کمک بخواهند تا ببینیم چه کسی حاضر است حتی برای چند ساعت مشکل سوخت لبنان را حل کند؟ اما می‌بینیم که آمریکا به بانک جهانی دستور داده روند واردات انرژی به لبنان را پیچیده‌تر کند و در همین راستا شاهد شروط متعدد و گسترده بانک جهانی برای تامین بودجه مالی واردات گاز و برق به لبنان هستیم. این درحالی است که آمریکا و بانک جهانی می‌دانند پذیرش این شروط و خواسته‌ها برای لبنان چقدر دشوار است.

معاون دبیر کل حزب‌الله تصریح کرد، در این میان بزرگترین سوال آن است که اگر بانک جهانی با واردات برق و گاز به لبنان موافقت کند آیا آمریکا «قانون سزار» (تحریم‌های ایالات متحده علیه سوریه) را لغو می‌کند؟ بیش از یک سال است که آمریکایی‌ها درباره اعطای معافیت به طرف‌های مربوطه برای واردات انرژی به لبنان مانور می‌دهد آیا مانورهای آنها هنوز تمام نشده است؟ آمریکا می‌خواهد لبنانی‌ها را تحت فشار قرار داده و به آنها بگوید ما با یک طرف خاص در لبنان مشکل داریم و همه لبنانی‌ها مجبورند برای آن مجازات شوند. اما ما به آمریکایی‌ها می‌گوییم که هرکاری انجام دهید نمی‌توانید ما را در برابر مردم قرار دهید؛ چرا که همه ملت لبنان ما را می‌شناسند و می‌دانند که ما همواره به آنها کمک کرده و در کنارشان بوده‌ایم.

شیخ نعیم قاسم درباره پرونده آوارگان سوری در لبنان اظهار داشت چرا آوارگان سوری را به کشورشان برنمی‌گردانیم؛ آن هم زمانی که دولت سوریه می‌گوید برای استقبال از آنها آماده بوده و امکانات لازم فراهم شده است؟ کسانی که رسیدگی به این پرونده را آغاز نمی‌کنند از آمریکا و اروپا می ترسند و ما به آنها می‌گوییم چرا در شرایطی که پرونده آوارگان سوری وضعیت مالی و اقتصادی لبنان را به شدت تحت تاثیر قرار داد، شما همچنان از آمریکا و اروپا ترس دارید؟

«محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز در سخنانی به پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی اشاره کرده و گفت، زمانی که اروپا گرفتار بحران گاز شد، دشمن تصمیم گرفت نفت و گاز ما را استخراج کرده و به اروپا بفرستد؛ اما در قدم اول با پهپادهای ما مواجه شد. پس اگر دشمنان می‌توانند گاز ما را استخراج کنند بیایند و این کار را انجام دهند.

محمد رعد تاکید کرد، دشمنان بعد از تسلیم شدن در برابر قدرت و اراده مقاومت دیگر نمی‌توانند گاز از دریا استخراج کرده و ما را از ترسیم مرزهایمان بازدارند. ما پرونده ترسیم مرزها را خودمان پیگیری می‌کنیم و در این زمینه اعتمادی به وعده‌های دشمنان نداریم.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها