نگرانی واشنگتن از دسترسی روسیه به تکنولوژی پهپادهای آمریکایی

نگرانی واشنگتن از دسترسی روسیه به تکنولوژی پهپادهای آمریکایی
چهارشنبه 19 مرداد 1401 - 13:13

وزارت دفاع آمریکا نگران از تبعات ارسال پهپادهای دوربرد «ام کیو- ۱سی» به اوکراین، در حال بررسی خطرات احتمالی آن از جمله دسترسی روسیه به فناوری‌ ساخت و تجهیزات موشکی این نوع از هواپیماهای بدون سرنشین است.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش تارنمای پولیتیکو، با وجود اینکه اوکراینی‌ها برای ادامه جنگ با روسیه، ماه‌ها پیش نیاز خود به پهپادهای دوربرد را به آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) همچنان نگران خطرات احتمالی ارسال این دسته از هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته به اوکراین است.

بر این اساس، نگرانی اولیه واشنگتن طولانی‌بودن فرایند آموزش استفاده از این نوع پهپادها به ارتش اوکراین بود اما اکنون احتمال دسترسی مسکو به فناوری و تجهیزات موشکی که در پهپادهای ام کیو- ۱سی موسوم به گِری ایگل (Gray Eagle) استفاده و حمل می‌شود به بزرگترین مساله پیش رو برای آمریکایی‌ها تبدیل شده است.

فناوری موسوم به سامانه هدف‌گیری چند طیفی (MSTS) که در این نوع پهپاد استفاده شده است، قابلیت رهگیری، هدف‌گیری و ارسال اطلاعات در لحظه را دارد و دولت بایدن نگران است که اگر یک یا تعدادی از این پهپادها به دست نیروی‌های روس بیافتد، مسکو می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

با این وجود، دغدغه‌ دیگر آمریکایی‌ها «دوام آوردن» این پهپاد در جریان جنگ و در برابر سامانه‌های پدافندی پیشرفته روسیه است.

بر اساس این گزارش، اداره امنیت فناوری‌های دفاعی وزارت دفاع آمریکا باید تایید کند که آیا امنیت ملی این کشور در صورت ارسال این سلاح به اوکراین به خطر خواهد افتاد یا خیر.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا در این باره گفته است که هیچ گونه تضمینی برای اینکه این اداره به ارسال پهپادهای گری ایگل به اوکراین چراغ سبز نشان دهد وجود ندارد کما اینکه هنوز تصمیم گیری در این مورد انجام نشده است.

این گزارش می‌افزاید، تصمیم نهایی در مورد ارسال پهپادهای ام کیو- ۱سی به کی‌یف در دست لوید آستین وزیر دفاع آمریکا خواهد بود اما به گفته برخی منابع، به نظر نمی‌رسد وی در هفته‌های آتی به نتیجه برسد.

وزارت دفاع آمریکا اکنون در همان شرایطی است که اواخر خردادماه در آن قرار داشت و در آن زمان نیز به دلیل نگرانی‌های موجود تصمیم گیری درباره ارسال پهپادهای دور برد ام کیو- ۱سی به اوکراین متوقف شد.

رویترز در گزارشی در این باره نوشته بود که مقامات آمریکایی در حال بررسی تعویض تجهیزات راداری و حسگرهای فعلی پهپادها با فناوری قدیمی‌تر و آسانتر هستند اگرچه انجام چنین اقدامی ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

تاخیر در ارسال پهپادهای دور برد به کی‌یف، مقامات اوکراینی را که از ماه‌های گذشته نیاز خود به آن ‌ها به منظور شناسایی و انهدام پایگاه‌های روسیه اعلام کرده‌ بودند، تحت فشار قرار داده‌ است. با این وجود مقامات آمریکایی تاکید دارند که همچنان به ارسال انواع هواپیماهای بدون سرنشین به اوکراین ادامه خواهند داد.

به گفته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ارسال پهپادها به کی‌یف برای ادامه این جنگ «ضروری» هستند. سالیوان اخیرا در اجلاس امنیتی آسپن مدعی شده بود که آمریکا نمی‌خواهد به اوکراین سلاح دور برد از جمله موشک‌های دوربرد بدهد تا از جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

بنابر این گزارش، گِری ایگل (Gray Eagle) توسط شرکت جنرال اتومیک به عنوان مدل جدید پهپاد ام کیو-۱ تولید شده‌ است و قابلیت پرواز بیش از ۲۷ ساعت و طی مسافت بیش ۲۵۰۰ مایل دریایی (۴۶۳۰ کیلومتر) را دارد. این پهپادها توانایی حمل موشک‌های «هل فایر» را دارند که می‌تواند برای هدف قراردادن نیروهای روسیه استفاده شوند.

پربیننده ترین خبرها