تایوان طرح «یک کشور، دو نظام» چین را رد کرد

تایوان طرح «یک کشور، دو نظام» چین را رد کرد
پنج‌شنبه 20 مرداد 1401 - 10:14

وزارت خارجه تایوان اعلام کرد مدل «یک کشور، دو نظام» مطرح شده از سوی پکن در ارتباط با این جزیره را قبول ندارد.

العالم_آسیا

وزارت خارجه تایوان پنجشنبه (۱۱ اوت) اعلام کرد این جزیره مدل «یک کشور، دو نظام» مطرح شده از سوی پکن در گزارشی که این هفته منتشر کرد را رد می‌کند.

به گزارش رویترز، «جوآن او» سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس مطبوعاتی در تایپه پایتخت گفت که «فقط مردم تایوان می‌توانند برای آینده آن تصمیم بگیرند».

او در ادامه مدعی شد: چین از سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه به عنوان بهانه‌ای برای ارعاب مردم تایوان استفاده می‌کند.

دفتر شورای دولتی و دفتر اطلاعات شورای دولتی امور تایوان جمهوری خلق چین چهارشنبه گزارشی را تحت عنوان «مسئله تایوان و اتحاد مجدد با چین در عصر جدید» منتشر کرد.

در گزارش دولت چین آمده است: «ما یک چین هستیم و تایوان بخشی از چین است. این یک واقعیت غیر قابل انکار است که تاریخ و قانون آن را تأیید می‌کند. تایوان هرگز یک کشور نبوده است. وضعیت آن به عنوان بخشی از چین تغییر ناپذیر است».

دولت چین همچنین به جدایی‌طلب‌های تایوان هشدار داد که تکیه به نیروهای خارجی هیچ دستاوردی برای آن‌ها نخواهد داشت و استفاده از تایوان برای مهار چین محکوم به شکست است. پکن در این گزارش بار دیگر تأکید کرد که اتحاد صلح‌آمیز و «یک کشور، دو نظام»، اصول پایه‌ای برای حل مسئله تایوان و بهترین رویکرد برای تحقق اتحاد ملی است.

چین از هفته گذشته و در واکنش به سفر تحریک‌آمیز پلوسی به تایوان، رزمایش‌های متعدد و گسترده‌ای را کلید زده و از سوی دیگر به قطع ارتباطات با آمریکا در برخی حوزه‌های مهم و تحریم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نزدیکانش پرداخته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها