کارشناس مسائل عراق: انحلال پارلمان غیرقانونی است

پنج‌شنبه 20 مرداد 1401 - 13:39

محمد الیاسری، تحلیل گر سیاسی گفت که فراخوان تظاهرات فردا جمعه به منظور حفاظت از مشروعیت و نظام سیاسی در عراق صورت گرفته است.

العالم - عراق

الیاسری به شبکه خبری العالم گفت که طبق قانون، برای انحلال پارلمان عراق، خود پارلمان باید تشکیل جلسه داده و انحلال خود را اعلام کند، زیرا دولت کنونی، دولت اداره امور است و اختیار قانونی لازم برای انحلال پارلمان را ندارد.

وی افزود هیچ ماده قانونی هم وجود ندارد که بگوید دستگاه قضایی می تواند پارلمان را منحل کند.

این تحلیل گر سیاسی خاطرنشان کرد که مردم عراق، به منظور حفظ مشروعیت و نظام سیاسی و توازن بین گروه های سیاسی و نیز دور نگه داشتن قوه قضاییه از سیاست زدگی، آمادگی خود را برای شرکت در تظاهرات فردا اعلام کرده اند.

وی همچنین تصریح کرد که دستگاه قضایی عراق، بی طرف است و طبق قانون اساسی کشور، صلاحیت انحلال پارلمان را ندارد.

الیاسری تشریح کرد که با توجه به اوضاع حاکم، فرآیند سیاسی در داخل عراق هنوز دچار بن بست است و چهارچوب هماهنگی شیعیان، بارها از جریان صدر برای خروج از بن بست دعوت به گفتگو کرده است.

این تحلیل گر سیاسی عراقی خاطرنشان کرد که ملت عراق درانتظار تولد دولت جدید و خروج کشور از بن بست سیاسی است تا دولت جدید بتواند بر اساس اختیارات قانونی خود، مشکل را حل کند.

همزمان کمیته تشکیلاتی حمایت از قانونمندی و حفاظت از نهادهای حکومتی در عراق، برای تظاهرات فردا جمعه در جوار منطقه سبز با شعار "ملت از حکومت حمایت می کند" فراخوان داد.

کمیته وابسته به چهارچوب هماهنگی نیز تأکید کرد که صدور این فراخوان، بخشی از تلاش برای دفاع از نهادهای حکومتی قضایی و قانونی و تسریع در روند تشکیل دولت ملی با همه اختیارات برای مقابله با بحران ها و چالش های موجود است.

این کمیته بر همکاری کامل با نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت تظاهرات فردا تأکید کرد.

پربیننده ترین خبرها