وعده های تظاهرات؛ اوضاع سیاسی عراق رو به پیچیدگی است+ ویدئو

جمعه 21 مرداد 1401 - 09:38

اوضاع عراق به سوی تنش سیاسی روز افزون و پیچیدگی بیشتر حرکت می کند؛ جریان صدر که هوادارانش همچنان در اطراف پارلمان تحصن کرده اند؛ از طرفدارانش خواسته در تظاهرات گسترده امروز (جمعه) مشارکت کنند؛ از سوی دیگر طرفداران "چارچوب هماهنگی" شیعی نیز قرار است امروز نزدیک یکی از دروازه های منطقه خضرا، تظاهراتی در "حمایت از قانون و حفاظت از نهادهای حکومت" برگزار کنند.

العالم ـ عراق

جریان صدر از هواداران خود خواسته است تا امروز (جمعه) در تمام استانها تظاهرات و فرم های مربوط به "درخواست انحلال پارلمان" را پر کنند تا سپس این فرم ها به دستگاه قضایی تحویل داده شود.

کارشناس مسائل سیاسی عراق در گفتگو با خبرنگار العالم در باره درخواست جریان صدر برای تظاهرات گفت: درخواست جریان صدر از هوادارانش برای برگزاری تظاهرات، یک درخواست کاملا قانونی است زیرا عراق یک نظام حکومتی دموکراتیک دارد. بنابراین همه عراقی ها حق برگزاری تظاهرات و حق مطرح کردن خواسته ها و مطالبات خود را دارند.

اما در مواضع چارچوب هماهنگی شیعی مغایر نظر جریان صدر در زمینه انحلال پارلمان است. چارچوب هماهنگی در نشست اخیر خود خواستار انتخاب رییس جمهور و تشکیل دولت جدید شده بود؛ بدین معنا که چارچوب هماهنگی خواستار منحل کردن مجلس نیست بلکه به دنبال آن است تا مجلس به کار خود ادامه دهد.

چارچوب هماهنگی شیعی همچنین از هواداران خود خواسته است تا امروز (جمعه) تظاهراتی در "حمایت از قانون و حفاظت از نهادهای حکومت" برگزار کنند.

کمیته ساماندهی تظاهرات حمایت از قانون و حفاظت از نهادهای حکومت اعلام کرده که راهپیمایی حمایت از قانون علاوه بر بغداد در دو استان بصره و نینوا نیز برگزار خواهد شد.

نیروهای امنیتی از دیروز و 24 ساعت قبل از موعد برگزاری تظاهرات موانعی را نصب کرده اند تا هوادران جریان صدر که در داخل منطقه خضرا تحصن کرده اند، از هواداران چارچوب هماهنگی که قرار است نزدیک یکی از دروازه های منطقه خضرا تظاهرات کنند، جدا شوند تا برخوردی صورت نگیرد.

"علی فضل الله" تحلیلگر مسائل سیاسی عراق گفت: چارچوب هماهنگی کمیته هایی برای نظارت بر روند تظاهرات تشکیل داده است از این رو تظاهرات هواداران چارچوب هماهنگی از نظم و انضباط بالایی برخوردار خواهد بود.

طبق قانون اساسی عراق دستگاه قضایی حق انحلال پارلمان را ندارد؛ این امر فقط در صورت موافقت اکثریت مطلق نمایندگان مجلس یعنی 50+1 رای صورت می گیرد.

پس از ۱۰ ماه بلاتکلیفی سیاسی در عراق بالاخره با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست وزیری و در شرایطی که پارلمان نیز خود را برای انتخاب رئیس جمهور و معاون اول رئیس پارلمان آماده می کرد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط را در این کشور پیچیده تر کرد.

پربیننده ترین خبرها