درخواست گوترش برای ایجاد منطقه غیرنظامی در نیروگاه اتمی زاپورژیا

درخواست گوترش برای ایجاد منطقه غیرنظامی در نیروگاه اتمی زاپورژیا
جمعه 21 مرداد 1401 - 14:46

دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کرد که نیروگاه اتمی زاپوریژیا واقع در جنوب شرقی اوکراین به‌عنوان منطقه غیرنظامی شناخته شود.

العالم - آمریکا

حمله موشکی دوباره ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» طی یک هفته گذشته باعث شد «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمل ملل خواستار ایجاد منطقه غیرنظامی شود.

گوترش بامداد امروز (جمعه) و پس از اصابت پنج فروند راکت به محوطه این نیروگاه اتمی، طی بیانیه‌ای درخواست کرد که تأسیسات زاپوریژیا به‌عنوان منطقه غیرنظامی شناخته شود.

به نوشته وبگاه شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز»، وی در این بیانیه همچنین خواستار خروج پرسنل و تجهیزات نظامی روسیه و عدم استقرار نیرو یا تجهیزات بیشتری از سوی طرفین در این نیروگاه اتمی شد.

دبیرکل سازمان ملل با درخواست از روسیه و اوکراین برای حمله نکردن به هیچ بخشی از این تأسیسات یا مناطق اطراف آن، تاکید کرد: «این تأسیسات نباید به عنوان بخشی از هیچ عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. بلکه توافق فوری در سطح فنی در مورد محیط امن غیرنظامی‌ برای تضمین امنیت منطقه مورد نیاز است».

طبق این گزارش، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد نیز گفت که این نهاد بین‌المللی متعهد به انجام هر کاری است تا بازرسان و مهندسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را به نیروگاه زاپوریژژیا برساند.

دوجاریک طی نشست خبری در مقر سازمان ملل توضیح داد: «جنگی در جریان است و ما در مورد یک نیروگاه اتمی در وسط میدان جنگ صحبت می‌کنیم. فکر می‌کنم می‌توانیم حداقل به دو یا سه صفحه از موانع [برای جلوگیری از حمله به این تأسیسات] فکر کنیم».

به گزارش فارس، روز گذشته «ایوان نِچایف» معاون سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود بمباران نیروگاه زاپوریژیا توسط اوکراین یک اقدام تروریستی است و می‌تواند منجر به فاجعه‌ای شود که پیامدهای آن فراتر از حادثه چرنوبیل است.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل درخواستی برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت جهت بررسی حملات اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا با حضور «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای روز پنجشنبه ارائه کرده بود.

پربیننده ترین خبرها