تجمع صدری‌ها و مدافعین مشروعیت/ «چارچوب هماهنگی» تحصن نامحدود در بغداد اعلام کرد

جمعه 21 مرداد 1401 - 17:50

عصر روز جمعه هواداران جریان صدر عراق از یک سو و مدافعین مشروعیت از سوی دیگر در مناطق مختلف این کشور دست به تظاهرات زده‌اند.

العالم-العراق

تجمع صدری‌ها و تظاهرات مدافعین مشروعیت عصر امروز جمعه در حالی در اطراف منطقه سبز بغداد (ساعت ۱۷ به وقت بغداد و ۱۸:۳۰ به وقت تهران) برگزار شده است که صدها نفر از طرفداران طیف‌های مختلف سیاسی عراق به سوی منطقه سبز بغداد حرکت کردند؛ جایی که هم به دعوت کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از مشروعیت، قانون اساسی و نهادهای حکومتی و هم به درخواست جریان صدر، محل اجتماع طیف‌های مختلف خواهد بود.

تجمع صدری ها

روز گذشته، منابع آگاه در حالی از تصمیم کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از قانون اساسی برای تظاهرات عصر امروز جمعه در نینوا، بصره و بغداد خبر دادند که جریان صدر، همزمان با این رویداد برای تظاهرات دیگری در شهرهای مختلف فراخوان داد اما دو شهر کربلا و نجف را استثنا کرد.

تشکیلات موسوم به «کمیته سازماندهی حمایت از مشروعیت و حفظ نهادهای حکومتی» که به نام «کمیته حمایت از قانون اساسی» نیز معرفی شده است، پیشتر در بیانیه ای برای تظاهرات دوباره روز جمعه (امروز) در کنار دیوار منطقه سبز بغداد، فراخوان داد و اکنون منابع آگاه از تصمیم کمیته سازماندهی حمایت از قانون اساسی برای به راه انداختن تظاهرات در نینوا و بصره همزمان با بغداد خبر دادند.

تجمع چارچوب هماهنگی

همزمان، «صالح محمد العراقی» شخصیت مجازی معروف به «وزیر القائد» (وزیر مقتدا صدر) در شبکه های اجتماعی خواستار «تجمع در همه استان ها» همزمان با تظاهرات حمایت از مشروعیت (ساعت ۵ عصر امروز جمعه) شد.

او از طرفداران جریان صدر خواست «در مکان های خود بمانند و آنجا را تا دستورات بعدی ترک نکنند».

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی دو هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

20:50-کمیته هماهنگی گروه‌های شیعی عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» برگزاری تحصن نامحدود در مجاورت پل معلق در منطقه سبز بغداد را اعلام و خواستار تشکیل فوری دولت شد.

20:45-بیانیه تظاهرات چارچوب هماهنگی: ما حمایت کامل خود را از قوه قضائیه عراق و نهادهای آن اعلام و هرگونه سوء استفاده از آن را رد می کنیم.

20:41- چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در بیانیه‌ای بر لزوم تسریع در تشکیل دولت خدمات ملی با اختیارات کامل مطابق با قانون اساسی تأکید کرد.

20:30-تظاهرکنندگان در بصره بر لزوم توسل به قانون اساسی برای حل بحران کنونی تاکید کردند.

20:00- سخنگوی کمیته تظاهرات چاچوب هماهنگی احزاب شیعی در بغداد گفت که دولت کنونی باید از ساختمان‌های پارلمان و دستگاه‌های قضایی حمایت کند. ما خواهان برگزاری فوری جلسات پارلمانیم.

19:50- این تظاهرات در مقایسه با موارد پیشین بسیار آرامتر بود و هیچ تلاشی برای عبور ازموانع سیمانی دیده نشد.

19:41-مدافعین مشروعیت همچنین در راستای حمایت از دستگاه قضایی عراق، در نزدیکی دادگاه‌ها در بصره راهپیمایی کردند.

19:34- خبرنگار العالم اعلام کرد که حامیان چارچوب هماهنگی هیچ شعاری علیه جریان صدری نداده اند، شعارهای آنها حول محور حمایت از حکومت قانونی و حل بحران از طریق مذاکره است.

19:30-چارچوب هماهنگی قصد درگیری با حامیان جریان صدری را ندارد، بلکه می خواهد برای حل این بحران از حضور مردم کمک بگیرد.

19:00- خبرنگار العالم گزارش داد: درخواست‌های جریان صدری عمدتا روی برکناری افراد فاسد و انحلال پارلمان متمرکز است و آنچه در جریان است، درواقع ایجاد اختلال در برگزاری جلسات پارلمان است.

18:59-هم اکنون سه تظاهرات در بغداد در جریان است که توسط حامیان چارچوب هماهنگی، حامیان جریان صدری و حامیان جریان مدنی به صورت جداگانه شکل گرفته است.

18:55- خبرنگار العالم در عراق گفت: احتمال وارد شدن نیروی سومی به تظاهرات با هدف سوء استفاده و برهم زدن اوضاع وجود دارد.

18:50-اوضاع تا این لحظه آرام بوده و تظاهرات کنندگان قصد ایجاد ناآرامی ندارند. هیچ تخلفی که به هرج و مرج یا ناآرامی منجر شود مشاهده نشده است.

18:15-خبرنگار العالم در عراق گزارش داد که حامیان جریان صدر با فاصله صدها متر از پایگاه مدافعین مشروعیت و نهادهای حکومتی، تجمع کرده اند. هیچ نشانه ای از برپایی خیمه یا چادر وجود ندارد که نشان دهد تظاهرات به تحصن تبدیل خواهد شد.

تظاهراتعراق

پربیننده ترین خبرها