زلال قرآن (1229)؛

غرض از واژه ذَنب درقرآن چیست؟

غرض از واژه ذَنب درقرآن چیست؟
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 22:14

العالم _ زلال قرآن
ذنب به فعلی گفته می شود که عاقبتش وخیم و عذاب آور است، چنانکه درآیه 58 سوره مبارکه فرقان آمده:
« وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَىٰ بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا»
ترجمه: (و تو بر خدای زنده ابدی که هرگز نمیرد توکل کن و به ستایش ذات او وی را تسبیح و تنزیه گو، و هم او که به گناه بندگانش کاملا آگاه است).
واژه اِثم: به گناهانی گفته می شود که برای انسان مضر هستند و او را ازثواب بازمی دارند (کارهای حرام)، چنانکه دربخش اول آیه 219 سوره مبارکه بقره بابیان:
« يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِوَالْمَيْسِرِقُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌوَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَاأَكْبَرُمِنْ نَفْعِهِمَا...»
ترجمه: ((ای پیغمبر) از تو از حکم شراب و قمار می ‌پرسند، بگو: دراین دو کار گناه بزرگی است و سودهایی برای مردم، ولی زیان گناه آن دو بیش از منفعت آنهاست...).
به بعضی از نمونه های آن اشاره گردیده است.
واژه فِسق : فسق بمعنی خروج از حق و انجام عمل خلاف فرامین الهی است، چنانکه آیه 50 سوره مبارکه کهف :
« وَإِذْقُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوالِآدَمَ فَسَجَدُواإِلَّاإِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا»
ترجمه: (و (یاد آر) وقتی که به فرشتگان فرمان دادیم که بر آدم همه سجده کنید، و آنها تمام سر به سجده فرود آوردند، جز شیطان که از جنس جن (دیو) بود بدین جهت از طاعت خدای خود سرپیچید، پس آیا (شما فرزندان آدم) مرا فراموش کرده و شیطان و فرزندانش را دوست خود می ‌گیرید در صورتی که آنها شما را سخت دشمنند؟ ظالمان را (که به جای خدا شیطان را به طاعت برگزیدند) بسیار بد بدلی است).
شیطان به عنوان بزرگ ترین مخلوقی که با منیت و برتری جوئی، بطورمستقیم خداوند تبارک و تعالی را نافرمانی کرده را با نام «فاسق» معرفی کرده است. معنی کلی همه این واژه ها گناه است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها