رویترز: نفتکش حامل نفت ایران آماده ترک آب‌های یونان است

رویترز: نفتکش حامل نفت ایران آماده ترک آب‌های یونان است
دوشنبه 24 مرداد 1401 - 18:14

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نفتکش دارای پرچم ایران، پس از پایان بارگیری دوباره محموله نفتی که آمریکا پیشتر توقیف کرده بود، آماده خروج از آب های یونان و حرکت به سوی ایران است.

العالم - اروپا

یک منبع به رویترز گفت که عملیات بارگیری دوباره این محموله نفت به پایان رسیده و منبع دیگری نیز عنوان کرد که بارگیری دوباره روز گذشته (یکشنبه) تکمیل شده است.

نفتکش لانا که با اشکال فنی در موتور به مدت ۲ ماه در جزیره "اویا" در توقیف یونان قرار داشت، در پی صدور حکم رهایی با یدک کش به پیرائوس انتقال و از اواخر ژوئیه در آن جا لنگر انداخته است.

سفارت ایران در یونان اخیرا در توییتی خبر داده بود: عملیات انتقال نفت مسروقه ایران به کشتی لانا (حامل نفت ایران)، در آب های یونان در حال اجراست و کشتی به زودی همراه محموله کامل نفت، عازم کشورمان خواهد شد. به یاری خداوند بزرگ، در پیگیری و تامین منافع ملی کشورمان، لحظه ای تردید به خود راه نخواهیم داد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه پیشتر پیش بینی کرد که این عملیات ظرف چند روز انجام شود.

رسانه های یونانی اوایل مرداد خبر داده بودند که دیوان عالی این کشور رای به بازگشت محموله مسروقه کشتی لانا داده است.

پس از درخواست تجدیدنظر یک شرکت ایرانی، هیئت قضایی یونان حکم اولیه دادگاه را که اجازه مصادره محموله به نفع آمریکا را می داد، لغو کرد که راه را برای بازیابی محموله ای که به نفتکش آمریکایی "آیس انرژی" منتقل شده بود، باز کرد.

یونان ۲۶ فروردین ماه سال جاری نفتکش روس پگاس (که بعدها به لانا تغییر نام داد) حامل نفت ایران را که مطابق قوانین تعریف‌شده دریانوردی با پرچم کشورمان حرکت می‌کرد، در آب‌های ساحلی خود توقیف کرد و محموله آن را برای انتقال به آمریکا، به یک نفتکش در اجاره این کشور تحویل داد.

در پی این اقدام، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کاردار یونان در تهران را احضار و با ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان هشدار داد علیه آتن «اقدامات تنبیهی» انجام خواهد شد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها