رکورد شکنی آل سعود در اعدام مخالفان

رکورد شکنی آل سعود در اعدام مخالفان
چهارشنبه 26 مرداد 1401 - 22:28

نظام سعودی در شش ماه نخست سال 2022، 120 نفر را اعدام کرده است که نزدیک به دو برابر کسانی است که در سراسر سال گذشته در عربستان اعدام شدند و این در حالی است که دولت سعودی تحت فشار سازمان های حقوق بشری، وعده داده بود که از شمار اعدام ها خواهد کاست.

العالم _ سعودی

سازمان حقوق بشری اروپایی سعودی اعلام کرد اگر دولت سعودی همانند شش ماه نخست سال 2022 به اعدام ها ادامه دهد، رکورد این کشور را که 186 مجازات اعدام در سال 2019 است، خواهد شکست.

این سازمان در همین حال مواردی را رصد کرده است که بازداشت شدگان در عربستان به اتهاماتی همچون آزادی بیان و برپایی تظاهرات با مجازات اعدام روبرو هستند که پنج نفر از افراد کم سن و سال و یا نوجوان در میان آنان دیده می شود.

بنابر اعلان سازمان یاد شده، این فهرست شامل متهمان جرائم جنایی نمی شود و این در حالی است که این سازمان نتوانسته است به همه مواردی دست یابد که در آنها افراد به اتهامات مربوط به فعالیت مسالمت آمیز در زندان به سر می برند.

سازمان حقوق بشری اروپایی سعودی همچنین 13 اعدام جمعی را در مارس سال 2022 از میان 81 حکم اعدام در عربستان رصد کرده است.

حکومت سعودی سال 2021، 67 نفر را اعدام کرد که دست کم یک نوجوان بین آنان بود. همچنین از ابتدای سال 2022 تا پایان ماه مارس، 117 نفر در عربستان اعدام شده اند.

مدارک این سازمان نشان می دهد که شرایط محاکمه عادلانه در برخی موارد نقض شده است که نگرانی های بسیاری را درمورد رعایت عدالت در محاکمه محکومان به اعدام بر می انگیزد.

از جمله موارد نقضی که سازمان یاد شده مدارک آن را به دست آورده، شکنجه است که براساس آن دولت سعودی برخی افراد را از هنگام بازداشت تحت شکنجه قرار داده است.

همچنین برخی از بازداشت شدگان در موارد بسیاری مجبور شده اند اعترافاتی را امضا کنند هرچند درباره اعترافات امضا شده تحقیقی صورت نگرفته و تحت شکنجه گرفته شده است. به گفته این سازمان، گاه شکنجه بازداشت شدگان به معلولیت دائم آنان منجر شده است.

سازمان حقوق بشری اروپایی سعودی تاکید کرده است که در موارد متعددی حق دفاع از خود به صورت مناسب، به بازداشت شدگان داده نشده و در همین حال آنان از داشتن وکیل مگر پس از آغاز محاکمه محروم بوده اند.

با وجود ادعای دولت سعودی در برابر شورای حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر تعلیق احکام اعدام افراد کم سن و سال، بیانیه های صادر شده تاکید می کند که این افراد پس از وعده های داده شده اعدام شده اند و عده ای از چنین افرادی، همچنان در معرض خطر اعدام قرار دارند.

این در حالی است که دولت سعودی به هیچ هیئت حقوقی مستقل در این کشور اجازه فعالیت نمی دهد و ایجاد هر نوع سازمان یا جمعیت حقوقی را منع می کند.

حکومت سعودی در همین حال به خانواده های اعدام شدگان اجازه نمی دهد فرزندان خود را دفن کنند و برای آنان مراسم عزا برگزار کنند. این خانواده ها حتی نمی دانند فرزندانشان کجا دفن شده اند.

پربیننده ترین خبرها