زلال قرآن (1245)؛

گام پنجم در زمینه رسیدن به توبه حقیقی کدام است؟

گام پنجم در زمینه رسیدن به توبه حقیقی کدام است؟
پنج‌شنبه 27 مرداد 1401 - 18:27

پنجمین مرحله توبه، توبه از منیت و خودخواهی است.

با برداشت از آیات زیر:
1 – بخش آخر آیه 87 سوره مبارکه بقره:
«... أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقًا تَقْتُلُونَ»
ترجمه: (... آیا هر پیغمبری که از جانب خدا اوامری بر خلاف هوای نفس شما آرد، سرپیچی نموده و (از راه حسد) گروهی را تکذیب کرده و جمعی را به قتل می ‌رسانید).

2– آیه 23 سوره مبارکه جاثیه:
« أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّـهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّـهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»
ترجمه: ((ای رسول ما) آیا می ‌نگری آن را که هوای نفسش را خدای خود قرار داده و خدا او را دانسته (و پس از اتمام حجت) گمراه ساخته و مهر(قهر) بر گوش و دل او نهاده و بر چشم وی پرده ظلمت کشیده؟ پس او را بعد از خدا دیگر که هدایت خواهد کرد؟ آیا متذکر این معنی نمی‌ شوید).

3– آیات 37 تا41 سوره مبارکه نازعات:
« فَأَمَّا مَنْ طَغَىٰ . وَآثَرَالْحَيَاةَ الدُّنْيَا . فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَىٰ . وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ . فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ»
ترجمه: (پس هرکس (از حکم شرع خدا) سرکش و طاغی شد. و زندگی دنیا را برگزیند. دوزخ جایگاه اوست. وهرکس از حضور در پیشگاه با عظمت الهی بترسد و از هوای نفس دوری جست. همانا بهشت منزلگاه اوست).

منیت و خودخواهی و استکبارورزی که محصول «حُب ذات» و «حُب دنیا» است موجب می گردد تا آدمی در اثر غلبه هواهای نفسانی در چاه ویل ظلمت و جهل و گمراهی فرو افتد و در مقابل خداوند عزّوجل سر به طغیان بردارد و بدست خود، خویشتن را راهی جهنم سوزان خشم الهی نماید.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها