مذاکرات احیای برجام و توهین بی محابای لاپید به مقامات آمریکایی

مذاکرات احیای برجام و توهین بی محابای لاپید به مقامات آمریکایی
شنبه 29 مرداد 1401 - 12:51

"طرح توافق هسته ای اتحادیه اروپا حتی با اصول و معیارهای آمریکایی ها هم همخوانی ندارد. در این طرح امتیازات بسیار بیشتر از توافق اصلی به ایران داده شده است .. الان وقت آن رسیده که برخیزیم و میز مذاکره را ترک کنیم... الان وقت آن رسیده است که بنشینیم و درباره اینکه چطور مانع دستیابی ایران به توافق هسته ای شویم بحث کنیم." این جمله بخشی از پیام یاییر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست.

العالم - کشکول

در همین راستا سایت خبری صهیونیستی "واللا" به نقل از یک مقام مسئول در رژیم اشغالگر گفته است: "پیام لاپید برخاسته از این درک حاکم بر اسرائیل است که بایدن و مقامات کاخ سفید درک کامل و درستی از ابعاد امتیازاتی که در پیش نویس طرح توافق اتحادیه اروپا به ایران واگذار شده است، ندارند".

این پیام که از موضع قدرت تدوین و ابلاغ شده و هیچ بویی از ابتدایی ترین اصول دیپلماسی نبرده است، نشان می دهد که صهیونیست ها تا چه حد بر دولت آمریکا و مقامات این کشور مسلط شده اند به طوری که آنها را صرفا یک کارمند دون پایه می دانند که کارشان خدمت به دولت پشت پرده در آمریکا و تحقق اهداف صهیونیسم جهانی است.

روابط بین آمریکا و هر کشور دیگری هر قدر هم که استراتژیک، عمیق و ریشه دار و محکم باشد، آن کشور نمی تواند به مقامات آمریکایی توهین کرده و آنها را مشتی نادان و ابله توصیف کند. اما لاپید این کار را انجام داد که این خود، گواه این مدعاست که روابطی خارج از عرف دیپلماسی بین آمریکا و صهیونیست ها وجود دارد.

آیا آمریکا واقعا ازابعاد طرح پیشنهادی اروپا برای احیای برجام بی خبر است؟ و آیا رژیم صهیونیستی بهتر از اروپایی ها از متن طرحشان خبر دارد؟ آیا آمریکا باید به دستور "اسرائیل" میز مذاکره را ترک کند و برای توققف برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران، دست به اسلحه ببرد؟

پاسخ همه این سئوالها "خیر" است. آمریکایی ها از متن پیشنهادی اتحادیه اروپا اطلاع کامل دارند. از هدف صهیونیست ها در تحریک علیه برجام هم اطلاع کامل دارند و می دانند که این رژیم فقط به دنبال این است که آمریکا را به جنگ نیابتی با ایران بکشاند؛ جنگی که تا دیروز یکی از گزینه های آمریکا بود اما امروز، خیالی بیش نیست. آمریکا اگر می توانست تأسیسات هسته ای ایران را نابود کند، لحظه ای درنگ نمی کرد.

رژیم صهیونیستی تنها کاری که می توانست انجام دهد این بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا را وادار به خروج از برجام کند؛ حال آنکه آمریکایی ها، خود، اعتراف کردند که اشتباه بزرگی را مرتکب شده اند. ترامپ که بیش از همه رؤسای جمهور پیشین آمریکا، گوش به اوامر "اسرائیل" داشت هم نتوانست آرزوی این رژیم یعنی حمله به تأسیسات هسته ای ایران را برآورده کند هر چند که خود بیش از رژیم صهیونیستی در این آرزو بود آنهم نه به خاطر ترس از سلاح هسته ای بلکه به دلیل اینکه ایران را از مهمترین عنصر پیشرفت و رشد محروم کند.

پربیننده ترین خبرها