مقام روس: سوئیفت، دلار و یوروی مسموم را کنار می‌گذاریم

مقام روس: سوئیفت، دلار و یوروی مسموم را کنار می‌گذاریم
شنبه 29 مرداد 1401 - 12:58

معاون وزیرخارجه روسیه با اعلام اینکه بانک این کشور در حال ایجاد یک سازوکار جایگزین برای شبکه بین المللی بین‌بانکی سوئیفت (SWIFT) است، افزود: مسکو در روابط اقتصادی با شرکایش، علاوه بر سوئیفت، دلار و یورو را نیز کنار می‌گذارد زیرا این ارزها « سمی» هستند.

العالم - اروپا

«الکساندر پانکین» معاون وزیرخارجه روسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت: مسکو به یک جایگزین ایمن‌ برای سامانه سوئیفت نیاز دارد و در این راستا، بانک روسیه در حال ایجاد «سامانه تبادل داده‌های مالی» (SPFS) است که توانایی مقاومت در برابر فشارهای خارجی را دارد.

در حالی که تنش‌ها در روابط مسکو و کشورهای غربی بر سر اوکراین ادامه دارد، «الکساندر پانکین» معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، روسیه دلار و یورو را در روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری با شرکای خود کنار خواهد گذاشت چرا که به گفته او این ارزها با توجه به فشار فزاینده غرب، «مسموم» شده‌اند.

وی در مصاحبه با خبرگزاری روسی تاس از رجوع روسیه در تبادلات اقتصادی و تجاری با شرکای خود به ارزهای ملی خبر داد.

این مقام روس گفت: «در برابر فشار فزاینده ژئوپلیتیک از سوی "غرب جمعی"، تنها راه تضمین روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری باثبات بین روسیه و شرکایش پرهیز از استفاده از ارزهای دلار آمریکا و یورو است که "مسموم" شده‌اند، و تغییر به تسویه با جایگزین‌های قابل قبول در درجه اول به ارزهای ملی».

به گفته او، سیستم مالی جهانی کنونی ساخته شده توسط واشنگتن ثابت کرده است که «برای شرایط نظم جهانی چند قطبی، نامناسب است و اساسا به ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاسی یک گروه از کشورها تبدیل شده است».

الکساندر پانکین افزود: «کاملا مشخص است که در شرایط کنونی غرب قصد دارد به سوء استفاده از موقعیت ممتاز خود ادامه دهد. مایه دلگرمی است که می‌بینیم بسیاری از کشورها با مشاهده تحریم‌های فوق‌العاده و غیرقانونی علیه روسیه در حال فکر روی ضرورت دلار زدایی از فعالیت اقتصادی خارجی به منظور تضمین حاکمیتشان هستند همانطور که مشخص شد، اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، موضوع کاملا قابل حل است».

تاکید این مقام ارشد مسکو بر ضرورت کنار گذاشتن ارزهای غربی در تعاملات تجاری و اقتصادی روسیه با شرکای خودش در شرایطی مطرح شده که کشورهای مختلف بارها از سوءاستفاده غرب از دلار و یورو برای سلطه بر کشورهای جهان صحبت کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها