تنش‌زایی آمریکا در اروپا؛ فرود بمب افکن‌های «بی-52» واشنگتن در انگلیس

تنش‌زایی آمریکا در اروپا؛ فرود بمب افکن‌های «بی-52» واشنگتن در انگلیس
شنبه 29 مرداد 1401 - 21:46

در ادامه تنش زایی آمریکا در اروپا، نیروی هوایی آمریکا از استقرار چند فروند بمب افکن ضربتی خود در انگلیس خبر داد.

العالم - آمریکا

نیروی هوایی آمریکا در اروپا اعلام کرد که چند بمب‌افکن راهبردی «بی-۵۲» از پایگاه نیروی هوایی «مینوت» در ۱۸ اوت (پنجشنبه ۲۷ مرداد) به عنوان بخشی از ماموریت نیروی هوایی در اروپا در پایگاه هوایی «فرفورد» انگلیس مستقر شده‌اند.

به نوشته وبگاه «ارفورس تایمز» ژنرال «جیمز هکر» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا اظهار داشت: «این ماموریت‌های گروه بمب افکن ضربتی در سراسر اروپا فرصتی عالی برای بهبود آمادگی ترکیبی، ارتقای قابلیت همکاری و نمایش قدرت جهانی ما در کنار متحدانمان را فراهم می‌کند. قدرت نهایی ما در منطقه عملیاتی اروپا، مرگبار است و توانایی ما برای آموزش و عملیات با متحدان و شرکایمان به عنوان یک تیم رزمی لایه لایه پابرجاست».

به نوشته این منبع خبری، این بمب افکن‌های راهبردی با جنگنده‌هایی از نروژ و سوئد ادغام شدند.

سرلشکر «کارل یوهان ادستروم» فرمانده نیروی هوایی سوئد نیز گفت: «مشاهده پرواز هواپیمای جنگنده "گریپن" کشورمان در کنار چندین هواپیمای نظامی قدرتمند آمریکا، قدرت و همبستگی ناتو را به تصویر می‌کشد. این لحظات واقعاً قدرت نظامی موجود در ناتو را به‌عنوان یک ائتلاف متحد نشان می‌دهد».

سرهنگ «رایان لوکس» از دیگر فرمانده‌هان نیروی هوایی آمریکا گفت که "ماموریت‌های بمب افکن راهبردی ما توانایی حمله و آمادگی همیشگی را نشان می دهد. بی-۵۲ همچنان نمادی شناخته شده جهانی از تضمین‌های آمریکا به متحدان و شرکای ماست.

این دومین بار در سال جاری است که این نوع بمب افکن از پایگاه هوایی مینوت برای ماموریت ضربتی به انگلیس پرواز کرده است. ماه فوریه، نیز چهار بمب افکن از این نوع وارد اروپا شدند. پایگاه فرفورد در انگلیس تنها مکان عملیاتی برای بمب افکن‌های ایالات متحده در اروپاست، بنابراین گروه‌های بمب افکن ضربتی معمولاً در آنجا مستقر می‌شوند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه نگرانی‌های امنیتی در سراسر منطقه ایجاد شده و ناتو را به افزایش قابل توجه ماموریت‌های هوایی خود در امتداد جناح شرقی خود سوق داده است.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع فنلاند مدعی رهگیری دو فروند جنگنده «میگ-۳۱» روسیه شد. به گزارش وبگاه «ارو تایم» وزارت دفاع فنلاند مدعی شده که دو فروند جنگنده میگ-۳۱ روسیه قلمروی هوایی این کشور نزدیک «پروو» در شرق «هلسینکی» را نقض کردند.

این وزارتخانه در بیانیه خود اعلام کرد که به دنبال این حادثه یک فروند جنگنده «اف-۱۸ سوپرهورنت» نیروی هوایی فنلاند برای عملیات شناسایی و رهگیری این جنگنده‌ها به هوا برخاست.

روسیه اعلام کرده که جنگنده‌های این کشور در جریان این ماموریت تمام قوانین هوانوردی را رعایت کرده‌اند. از زمان جنگ روسیه با اوکراین و طرح فنلاند در پیوستن به ناتو، تنش‌های روسیه و فنلاند افزایش یافته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها