موضع گیری جدید صدر؛ مانور یا عقب نشینی؟

موضع گیری جدید صدر؛ مانور یا عقب نشینی؟
يکشنبه 30 مرداد 1401 - 15:19

می توان گفت که تازه ترین موضع مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق در مورد گفتگو و راه های حل بحران سیاسی این کشور، نوعی عقب نشینی است که خالی از مانور نیست.

العالمعراق

مقتدا صدر رهبر جریان صدر در عراق گفت که گروه های سیاسی عراق به پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر برگزاری جلسه گفتگوی علنی یا مناظره علنی به صورت زنده پاسخی ملموس نداده اند.

صدر در توئیتی نوشت : پاسخ آنان (گروه های سیاسی ) از طریق میانجی بوده و چندان جواب روشن و واضحی نبوده و دربردارنده اصلاحات و یا خواسته های انقلابیون و یا مشکلات مردم نبوده است، و آنان به هیچ وجه به اتفاقاتی که می افتد، اهمیتی نمی‌دهند. از این رو، از همگان می خواهیم که منتظر اقدامات بعدی ما باشند.

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، این تهدید مقتدا صدر بدین معنا نیست که وی گفتگو را به عنوان راه حلی برای بحران سیاسی نپذیرفته است ، چرا که وی علنی بودن جلسات را برای مشارکت در آن مطرح و تاکید کرده که منتظر است ببیند سایر گروه ها چه برنامه هایی برای اصلاح ونجات عراق از آنچه مایه فساد آن شده ، دارند.

«حامد الموسوی» عضو ائتلاف الفتح درباره این موضع مقتدا صدر گفت که این درخواست مقتدا صدر به منزله کاهش سقف خواسته ها و گامی رو به جلو برای قبول گفتگو است و این برخلاف مواضع سابق جریان صدر است که با هر گونه گفتگو مخالفت می کرد.

وی اظهار داشت: اگر گروه های سیاسی به تمایل مقتدا صدر دراین باره پی ببرند،‌ به دلیل اهمیت مشارکت این جریان درهرگفتگوی مهم با آن موافقت خواهند کرد، اما فرستاده سازمان ملل به عراق، چنین مساله ای را به اطلاع آنان نرسانده است.

از آنجایی که بعد از اعلام شورای قضایی عراق مبنی بر اینکه راهی برای انحلال پارلمان جز از راه های قانونی وجود ندارد، راه حلی جز گفتگو برای بحران سیاسی عراق وجود ندارد ، سوالی که مطرح می شود و انتظار می رود به آن پاسخ داده شود، ‌این است که آیا این جلسه علنی ، اصلاح گران و فاسدان در عراق را مشخص خواهد کرد؟!

پربیننده ترین خبرها