تنها اسیر یهودی محکوم به 6 بار حبس ابد نزد تل آویو کیست؟

تنها اسیر یهودی محکوم به 6 بار حبس ابد نزد تل آویو کیست؟
يکشنبه 30 مرداد 1401 - 16:09

«نادر صالح ممدوح صدقه» تنها اسیر یهودی است که به دلیل مبارزه با اشغالگری به 6 بار حبس ابد در زندان‌های رژیم صهیونیستی محکوم شده است و از سال 2004 در اسارت به سر می‌برد.

العالم - فلسطین اشغالی

«نادر صالح ممدوح صدقة» تنها اسیر یهودی زندان‌های رژیم صهیونیستی است که به دلیل مشارکت در مبارزه علیه اشغالگری در چارچوب جبهه خلق برای آزادی فلسطین به شش بار حبس ابد محکوم شده است.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار گزارشی در معرفی این اسیر فلسطینی که ۱۸ سال است در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برد، نوشت: «او در نیکویی، نادر، در دین، یهودی و در هویت، فلسطینی است. او نادری است که شش حبس ابد او را در هم نشکست و در عهد و پیمان با وطن، حزب و انقلاب باقی ماند. او کسی نیست جز "نادر ممدوح صالح صدقه" یا (السامری)، تنها یهودی که به دلیل شرکت در مبارزه علیه اشغالگری در چارچوب جبهه خلق برای آزادی فلسطین به اسارت گرفته شد».

بر اساس این گزارش، نادر ممدوح صالح صدقه در سال ۱۹۷۷ در شهر نابلس به دنیا آمد و اکنون، ۴۵ سال سن داد. دوران کودکی و جوانی خود را بر فراز کوه «جرزیم» سپری کرد و مانند سایر افراد طائفه سامری فلسطین که تعداد آنها از هزار نفر تجاوز نمی‌کرد. ده سال بعد، با وقوع انتفاضه بزرگ در سال ۱۹۸۷، زمانی که تنها ده سال داشت، او نیز به یکی از بچه‌های انتفاضه سنگ محسوب می‌شد.

طبق مصاحبه دو سال پیش روزنامه فلسطینی «الهدف» با او در زندان، او بعدها در دانشگاه «نجاح»، تاریخ و باستان شناسی خواند و در آنجا آگاهی سیاسی او متبلور شد و از حالت مبارزه خودجوش به حالت سازمان‌یافته رفت تا در چارچوب دانشجویی جبهه خلق فعال شود. هنگامی که انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ آغاز شد، او به دلیل توانایی‌های خود در آگاهی، شجاعت و نظم به یکی از اعضای فعال جبهه خلق برای آزادی فلسطین پیوست. پس از مدت کوتاهی به یکی از فرماندهان کتائب الشهید ابوعلی مصطفی، شاخه نظامی جبهه خلق برای آزادی فلسطین در نابلس تبدیل شد.

به نوشته این روزنامه، پس از آن‌که وضعیت آن‌ها برای اشغالگران روشن شد، مانند بسیاری از گروه‌های فعال در جریان انتفاضه، نادر و جمعی از همرزمانش به مدت دو سال تحت تعقیب قرار گرفتند که در این مدت برخی از آن‌ها به ویژه یاران نزدیکش به شهادت رسیدند. از جمله «یامن فرج»، «امجد ملیطات» (ابو وطن)، «جبریل عواد»، «فادی حنانی» و دیگران.

بنا بر این گزارش، «نادر در این دوران رنج دوری از خانواده‌اش را گذرانده و به صورت ناشناس از جایی به جای دیگر سفر می‌کرد، تا اینکه اشغالگران او را طی یک عملیات نظامی در اردوگاه العین در نابلس در ۱۷ آگوست ۲۰۰۴ دستگیر کردند تا به سابقه مقاومت او به عنوان یک اسطوره مبارزه و تعقیب، استواری دلیرانه در زیرزمین‌های مرکز بازجویی بدنام "بیتاح تکفا" را بیافزایند و در ادامه او را به ۶ حبس ابد محکوم کنند».

روزنامه الهدف نوشت: «نادر در زندان هرگز خسته نمی‌شود و اسارت را به مدرسه‌ای برای مبارزه تبدیل می‌کند، او در رشته تخصصی خود در تاریخ و باستان‌شناسی زیاد مطالعه می‌کند و همرزمانش می‌گویند که او مانند یک مورخ فکر می‌کند. او هنرمندی است که طراحی را دوست دارد و تمرین می‌کند. در زندان جایی برای تنبلی و فرار از زمان باقی نمی‌گذارد، او معلم و مدرس اسرا به ویژه اسرای جدید درباره تاریخ فلسطین و محوریت آرمان فلسطین و سایر موضوعات مرتبط با آرمان فلسطین و تحولات آن است. او با قاطعیت بر اعتقاد راسخ خود به حق مردمش در آزادی و رهایی، از روابط حسنه و احترام فراوان از سوی همرزمانش و همه اسرا از هر جناحی، برخوردار است. در تمام اعتصاب‌های جنبش اسیر، شرکت می‌کند. تا جایی که تسلط او بر زبان عبری او را قادر ساخت تا در مبارزه برای دستیابی به خواسته‌های مشروع خود در زندانها، نماینده اسرا در مقابل زندانبانان باشد».

بر اساس این گزارش، کیفرخواست صادره از سوی دادستانی نظامی رژیم صهیونیستی علیه نادر، بسیار طولانی و شامل ۳۵ فقره است. سازماندهی حمله به یک پاسگاه نظامی اسرائیلی که منجر به کشته شدن دو سرباز شد و سازماندهی حمله انتحاری در ایست بازرسی الحمرا در غور اردن و... از جمله اتهامات وارده علیه این اسیر یهودی زندانهای رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وقت ارتش رژیم صهیونیستی پس از دستگیری این مبارز فلسطینی تصریح کرد: نادر اعتراف کرده است که کار نظامی را از ۳۱ آگوست ۲۰۰۲ با انتقال جوانی که عملیاتی را در شهرک یهودی نشین "برکه" در نزدیکی نابلس انجام داده بود، آغاز کرده و بعد نیز به آموزش جوانان فلسطینی پرداخته است.

وی در ادامه ادعا کرد: «نادر همچنین اعتراف کرده است که در یک عملیات ۴ یهودی را کشته است. او همچنین تاکید کرده که یک بار شخصا به یک خودروی متعلق به نظامیان اسرائیلی شلیک کرده و با حزب الله لبنان نیز به طور مستقیم ارتباط برقرار کرده است».

فارس

پربیننده ترین خبرها