نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه؛

کنعانی: هنوز پاسخی از سوی آمریکا دریافت نشده است/ معطل طرف مقابل نمی مانیم و معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد/ روند مثبت مذاکرات ایران و عربستان/ پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به العالم در باره تغییر مواضع ترکیه درقبال سوریه/ خلف وعده آمریکا برای تبادل زندانیان/ انتقام از قاتلان سردار سلیمانی فراموش شدنی نیست

 کنعانی: هنوز پاسخی از سوی آمریکا دریافت نشده است/ معطل طرف مقابل نمی مانیم و معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد/ روند مثبت مذاکرات ایران و عربستان/ پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به العالم در باره تغییر مواضع ترکیه درقبال سوریه/ خلف وعده آمریکا برای تبادل زندانیان/ انتقام از قاتلان سردار سلیمانی فراموش شدنی نیست
دوشنبه 31 مرداد 1401 - 11:06

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان این که همچنان در مسیر مذاکره هستیم، خاطرنشان کرد که هنوز پاسخی از سوی آمریکا به طرف های اروپایی دریافت نشده است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه ۳۱ مرداد ماه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در ابتدا سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را گرامی داشت و به کودتای ۲۹ مرداد و آن را سند ننگینی از مداخلات آمریکا و انگلیس برشمرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: ایران و ملت بزرگ ایران پرچمدار حقیقی و عملی مبارزه با تروریسم هستند و در این مسیر هزینه‌های سنگینی پرداختند. ایران و ملت ایران بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم سیاه هستند. بیش از ۱۷ هزار شهید را تقدیم استقلال ملت کردیم و از بز‌رگ‌ترین قربانیان تروریسم هستند.

کنعانی به پنجاه و سومین سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها اشاره کرد و آن را نماد دیگری از تجاوزگری و عدم پایبندی این رژیم به مبادی اخلاقی و انسانی و دینی خواند.

وی ابراز امیدواری کرد که شاهد کارنامه قبولی از دولت سیزدهم در یک سالگی این دولت باشیم و افزود: ما شرایط تحریم و بحران‌های منطقه و شرایط پیچیده بین‌المللی را داشتیم ولی اتخاذ سیاست خارجی متوازن و تعامل هوشمند و دیپلماسی پویا آثار و نتایج خود را در عمل تا حدود بسیار قابل توجهی نشان داده است.

سیاست خارجی موفق همسایه و آسیا محور

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: سیاست خارجی دولت بر مبنای سیاست همسایه محور و سیاست آسیا محور با تأکید بر نگاه به شرق و همچنین دیپلماسی اقتصادی محور از جمله برنامه‌هایی بود که دولت سیزدهم آنها را به عنوان مبانی حرکتی خود اعلام کرده بود و وزارت خارجه بر مبنای سیاستگذاری دولت در این مسیر حرکت کرد و بر مبنای نتایج حاصله شاهد شرایط خوب و امیدوار کننده‌ای هستیم و نتایج حاصله نشان داد اتخاذ این سیاست ها درست و مدبرانه بوده و نتایج خوب آن را در حوزه اقتصادی و افزایش حجم روابط و تبادل خارجی و افزایش روابط با کشورهای همسایه اعم از مرزی و منطقه‌ای شاهدیم.

وی افزود: عضویت ایران در برخی سازمان‌های مهم منطقه ای و نتیجه موفق تلاش‌های دولت با برخی همسایگان و شرکای منطقه‌ای در حل و فصل بحران‌های پیچیده منطقه‌ای و مدیریت پرونده‌هایی که در حوزه‌های بلافصل منطقه‌ای ما رخ داد و می‌توانست باعث چالش شود، از اقداماتی است که توسط دولت انجام شد. وزارت خارجه به عنوان عضو دولت در هفته آینده گزارش عملکرد خود را به شیوه‌های مختلف ارائه خواهد کرد.

هنوز پاسخی از سوی آمریکا دریافت نشده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره روایت‌های غیررسمی از متن مذاکرات وین و این‌که ایران برخی تعهدات هسته‌ای برجامی را از سر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ما همچنان در مسیر مذاکراه هستیم و هنوز به استقبال جزییات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نرفته ایم.

وی با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا گفت: مطلع هستید در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خودش پاسخ خودش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد.

اما هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی ها پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده است و زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است. تا زمانی می‌توانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

توافق نهایی منوط به توافق در باره همه موضوعات مرتبط با مذاکره است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اجازه دهید به روایت‌های غیرسمی اهتمام نکنیم. مذاکرات حساس است و باید در فضای مذاکره مبتنی بر داد و ستد دیدگاه‌های رسمی کشورها راجع به روند و نتیجه مذاکره اظهارنظر و قضاوت کنیم. تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم ولی مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق شود و تا زمانی که این کار انجام نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیدیم و نسبت به مرحله بعدی پیش دواری و یا به استقبال برویم.

تعلل طرف آمریکایی در ارایه پاسخ به پیشنهادات اروپا

وی افزود: موضوعات باقیمانده موضوعات مهمی است و باید راجع به آن تصمیم گیری شده و توافق شکل بگیرد. ایران در مذاکرات در ادوار گذشته و دور اخیر جدی و سازنده و مسؤولانه حضور یافت. به پیشنهادات طرف اروپایی به موقع پاسخ داد هم مبتکرانه عمل کرد و هم انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق نشان داد. اما آنچه مهم است تا الان تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ است وگرنه ما در این زمینه به موقع عمل کرده و نشان دادیم مسؤولانه عمل کردیم. دولت آمریکا مسؤول شرایط کنونی برجام و عدم اجرای توافق تا الان است و در روند جاری هم دولت آمریکا مسؤول وضعیت کنونی است و اگر اراده جدی را در عمل نشان دهد و در قول و عمل مسؤولانه عمل کند می‌توانیم به سمت بعدی برویم. تیم مذاکره کننده ایران با هدف تامین منافع ملت و تحقق منافع قانونی دولت و ملت در میز مذاکرات حضور یافت و در مسیر مذاکره به صورت جدی و حرفه‌ای عمل کرد و در این مسیر پای کار ایستاده است.

معطل طرف مقابل نمی مانیم و معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد

کنعانی ادامه داد: ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهد ماند. بارها و بارها از سوی مقامات عالی ایران اعلام شده که ما روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد و مذاکرات رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات حوزه سیاست خارجی تلقی می‌کنیم. تأکید می‌کنیم تعلل آمریکا در ارائه پاسخ و بی عملی طرف اروپایی مسائل داخلی دولت آمریکا و فشار تندروها در داخل آمریکا یا فشار لابی صهیونیستی بر دولت آمریکا و یا فرسایشی کردن مذاکرات که شواهد آن را می‌بینیم ایران را از پیگیری اولویت‌هایش باز نخواهد داشت و ایران معطل هیچ یک از این موارد نخواهد بود. وی گفت: اگر ایران نیازمند توافق است آمریکا و طرف اروپایی بیش از ایران نیازمند توافق هستند. تیم ایران جدیت کامل نشان داد و در عین ابراز تمایل و اثبات عملی مبنی بر اینکه دنبال توافق هستیم ولی بر منافع مشروع دولت و ملت خواهد ایستاد و از خطوط قرمز عدول نخواهد کرد. به دنبال توافق خوب، قوی و پایدار هستیم. توافق خوب به این معنا که منافع ایران تامین و پایدار باشد و در روند اجرا بازه زمانی باشد که برای ایران اثبات شود طرف مقابل بر تعهداتش ایستاده و برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد.

کنعانی خاطرنشان کرد:‌در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها به صورت طبیعی منتظر پاسخ طرف مقابل خواهیم بود ولی در حوزه روابط خارجی و توسعه مناسبات با همسایگان و گسترش روابط اقتصادی خارجی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف اعم از همسایه و غیر همسایه منتظر پاسخ طرف مقابل و روند مذاکرات نخواهیم بود.

روند مثبت مذاکرات ایران و عربستان/ شاهد گام های متقابل از سوی طرف عربستانی هستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان بیان کرد: موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود. اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای وجود دارد و گام‌های خوبی را به سمت جلو برداشتیم و روند مذاکرات مثبت بوده است. از سرگیری روابط به سرعت انجام نمی‌شود. اراده سیاسی وجود دارد و از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم در مسیر ارتباطات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بتوانیم گامی را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه مثبت است و می‌تواند امیدواری ایجاد کند که در روابط با همسایگان و منطقه به سمت جلو در حال حرکت هستیم.

تغییر مواضع ترکیه در قبال سوریه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار العالم که پرسیده یود، ازگفته ها و مواضع اخیر مقامات ترکیه چنین برمی آید که نسبت به کاهش تنش درشمال سوریه راغب ترشده اند و برخلاف گذشته راه حل سیاسی را برراه حل نظامی ترجیح می دهند، آیا این تغییر رویکرد حاصل تلاشهای ایران و روسیه برای نزدیک کردن دو کشور به یکدیگر است؟یا مسائلی چون نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه و تلاش رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مبنی برکاستن از مشکلات او را به این جمع بندی رسانده؟ و یا این تغییر رویکرد آنکار تابعی از تغییراتی است که درصف بندیهای منطقه ای درحال شکل گیری است؟ خاطرنشان کرد، شاهد شکل گیری شرایط جدیدی در سوریه هستیم و دولت سوریه شرایط بحران و بی ثباتی را پشت سر گذاشته و موفقیت بزرگی در مبارزه با تروریسم داشته و نشان داده از نگاه مردم سوریه دولتی است که توانسته هم با تروریست‌ها مبارزه قدرتمندانه‌ای را انجام دهد و امنیت را به مناطق بحرانی سوریه برگرداند و حاکمیت کشور را حفظ کند و شاهد بازگشت تدریجی کشورهایی هستیم که در طول سال‌های گذشته در نتیجه محاسبات غلط، دمشق را ترک و سفارتخانه‌های خود را تعطیل کرده بودند. الان شرایط در حال تغییر است و برخی کشورها سفارتخانه‌های خود را افتتاح وبرخی هیأت‌هایی را فرستادند.

وی در ادامه پاسخ به خبرنگار العالم اظهار داشت: معتقدیم دولت ترکیه بهتر است دیدگاه خودش را در خصوص تحولات در سوریه اصلاح کند و در جهت بازگشت صلح و ثبات و آرامش به سوریه نقش ارزنده و موثر خود را ایفا کند. روند تحولات خوب است و اظهاراتی که از سوی مقامات عالیرتبه دولت ترکیه می‌شنویم دلگرم کننده است و این روند را تشویق کرده و امیدواریم در آینده اتفاقاتی در حوزه عملی رخ دهد و شاهد آغاز روابط سازنده سوریه و ترکیه باشیم. بازسازی روابط دو کشور و حل و فصل اختلافات و گام برداشتن به سمت گفت‌وگوهای دوجانبه و از سرگیری روابط رسمی به نفع هر دو کشور و صلح و ثبات در منطقه و همه کشورهای منطقه خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه درباره مذکرات رفع تحریم ها نیز گفت: آنچه هماهنگ کننده اروپایی داده زمان مشخصی را در نظر گرفته است. همواره رفتار ایران در ارتباط با توافق و روند مذاکرات مسؤولانه بوده است.

همواره برای تبادل زندانیان با آمریکا اعلام آمادگی کرده ایم/ تبادل زندانیان با آمریکا خارج از مذاکرات برجام است

وی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: موضوع زندانیان را در چارچوب یک موضوع انسانی نگاه کردیم و سرنوشت آنها را به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم و تبادل زندانیان را در چارچوبی خارج از برجام و به صورت غیرمستقیم با آمریکا گفت‌وگو کردیم و امکان اجرای تبادل وجود داشت و در این زمینه دیدگاه‌های ما روشن بود. متاسفانه آنچه در طرف مقابل رخ داد بی عملی بود و صرفا شعار و اظهارنظر رسانه‌ای و عدم پایبندی در حوزه عمل. زندانیان ما به اتهامات واهی بازداشت شدند و اساس اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران غیرقانونی و غیرانسانی بود و به صورت طبیعی هر اقدامی از سوی هر فردی رخ داده باشد در چارچوب نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا از نظر ما بازداشت اینها غیرقانونی و غیرانسانی است و تاکید مجددی است از سوی آمریکا که به مبانی انسانی واخلاقی توجه نمی‌کنند. قبلا اعلام آمادگی کردیم که بحث تبادل را انجام دهیم. سرنوشت اتباع ایرانی برای ما مهم است و پیگیر بودیم به آغوش خانواده‌ها برگردند و این موضوعات ارتباطی به روندد مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد و پرونده مستقلی است و به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه شاهد اقدامات مثبتی باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در موضوع آب مسائل دوجانبه با کشورهای منطقه ای داریم و هم موضوعاتی است که می‌تواند در چارچوب‌های منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد. موضوع آب در چارچوب فعالیت وزارت نیرو و از موضوعات اولویت دار ایران است.

کنعانی ادامه داد: موضوع آب تک مؤلفه‌ای نیست و به مسال زیست محیطی مرتبط است. ایران در بحث گرد و خاک و آبخیزداری و جنگلداری با کشورهای همسایه گفت‌وگوهایی دارد و هم چارچوب‌های منطقه‌ای را در این زمینه دنبال می‌کند. کمتر از یک ماه پیش نشست وزرا و مقامات عالیرتبه محیط زیست بیش از ۱۱ کشور را در تهران داشتیم که نشانگر اهتمام ایران به بحث آب و پدیده‌های زیست محیطی است.

منافع طرف های مقابل در مذاکرات رفع تحریم ها، بیشتر از ایران است

وی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال مخالفت آمریکا به پیشنهادات اروپا اظهار داشت: موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از موضوعات روابط خارجی ماست. ما مسائل دیگر را در روابط خارجی و مشخصا روابط اقتصادی خارجی و مسائل تجاری با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم و نخواهیم زد. عملکرد دولت در یک سال گذشته همین وضعیت را نشان داده است و التزام و پایبندی به روند مذاکره به عنوان رفتار مسؤولانه ایران و پیگیری روابط خارجی با دیگر کشورها اعم از منطقه ای و غیرمنطقه‌ای. پلان بی (طرح جایگزین) ما استمرار سیاست خارجی با قوت و جدیت بیشتر بدون توجه به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها خواهد بود.

کنعانی ادامه داد: مذاکرات در رفع تحریم‌ها منافع یکجانبه ایران نیست و منافع طرف‌های مقابل در این موضوع بیشتر نهفته است. طرف مقابل باید در این زمینه عقلانیت خود را اثبات و با درایت بیشتری عمل کمند.

روابط خوب ایران با همه جریان های سیاسی عراق

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحولات کنونی در عراق و گفت‌وگوی ایران با جریان‌های مختلف عراقی اظهار داشت: روابط ما با دولت عراق نزدیک و سازنده و توأم با منافع و مصالح مشترک است و هم به دلیل نوع رابطه خوبی که با همه جریان‌های سیاسی عراق از گروه‌ها و طوایف مختلف این کشور داریم نزدیک و مستمر است و همواره در جهت کمک به برادران عراقی برای این‌که بتوانند شرایط بهتری را رقم بزنند مسؤولانه عمل کرده و انقطاعی در گفت‌وگو با برادران عراقی وجود ندارد.

وی درباره فعالیت‌های تخریبی شبکه فارسی معاند در لندن و این‌که آیا در این خصوص با عربستان گفت‌وگو کرد‌ه اید؟ اظهار داشت: موضوعات گفت‌وگوی ما با عربستان مشخص است و به صورت طبیعی در حوزه دوجانبه مسائل برای گفت‌وگو و نظر داریم و هم در بحث منطقه‌ای و هر موضوعی که فکر کنید در اولویت گفت‌وگوهای ما با طرف عربستانی قرار دارد در چارچوب گفت‌وگوهای ما طرح خواهد شد و مورد توجه و اهتمام خواهد بود.

نقش مخرب رژیم صهیونیستی در ارتباط با ایران و منطقه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: به نفع دولت آمریکاست که روند گفت‌وگوهای رفع تحریم را بر مبنای مصالح ملت آمریکا به پبیش ببرد. نقش رژیم صهیونیستی در ارتباط با ایران همواره مخرب بوده انتظاری از این رژٰیم نداریم و ماهیت آن روشن است و نقش آن رد صلح و ثبات مخرب بوده است و آنچه مرتبط با ماست منافع و مصالح قانونی ملت ایران است و این دولت آمریکاست که باید متناسب با مصالح و منافع این کشور تصمیم بگیرد و اینکه رژیم صهیونیستی در این زمینه نقش منفی ایفا کند موضوع جدیدی نیست و نقش این رژیم در تحولات منطقه‌ای مخرب و ویران کننده بوده و ماهیت آن این چنین است.

انتقام از قاتلان سردار سلیمانی فراموش شدنی نیست

کنعانی همچنین تصریح کرد: موضع ایران در ارتباط با ترور سردار سلیمانی روشن است و دولت و ملت ایران هیچ موقع ترور ناجوانمردانه سردار بزرگ مبارزه با تروریسم را توسط دولت آمریکا فراموش نخواهد کرد و انتقام از قاتلان سردار سلیمانی فراموش شدنی نیست و قابل مصالحه و سازش نخواهد بود و ایران از همه امکانات خود استفاده خواهد کرد که قاتلان این سردار بزرگ را به محکمه عدالت بسپرد و این موضوع هیچ ارتباطی با موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره مذاکرات بیان کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است در روند مذاکرات انتفاع ایران به ویژه از منافع اقتصادی برجام و انتظار داریم در سایه پایبندی طرف‌های مقابل به بندهای برجام هم منافع ایران تامین شود و هم در بلندمدت تضمین شود. مذاکره برای مذاکره او اتلاف وقت انجام نمی‌دهیم. برای ما موضوع اقتصادی مهم است. ایران مذاکره را با هدف تامین حقوق مسلم و شناخته شده ایران انجام می‌دهد و بر این موضوع پافشاری می‌کند و معتقد است هر تحولی که مانع دستیابی ایران و ملت ایران به منافع ناشی از برجام شود برای ما قابل قبول نیست. در این مسیر با جدیت عمل کرده و با جدیت مذاکره خواهیم کرد.

خبرنگاری درباره موثرترین راه برای دریافت تضمین‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: اینها جزو جزییات مذاکرات است و ایران برای اینکه حقوق و منافع ایران تضمین شود چارچوب‌ها و مکانیسم‌های خاص خود را تعریف کرده و دنبال می‌کند و بر همان مبنا مذاکرات را ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقتدی صدر نیز بیان کرد: ایران مسائل داخلی عراق را به برادران عراقی واگذار و آنها خودشان در این حوزه‌ها اظهارنظر کنند.

پرونده حمید نوری و خدمه ایرانی در آرژانتین

وی درباره پرونده حمید نوری و اسدالله اسدی و خدمه ایرانی در آرژانتین گفت: موضوعاتی است که جزو پروند‌های جاری ماست. هواپیما متعلق به ونزوئلاست و آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج تبعه ایرانی است و گفت‌وگوها در تهران و بوینوس آیرس و همچنین ونزوئلا ادامه دارد. هنوز در این ارتباط تحول خوشایندی رخ نداده و تاکید می‌کنیم که شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشدند و ضرورت دارد دولت آرژانتین نسبت به آزادی آنها در اسرع وقت اقدام کنند. ایران در پیگیری حقوق کنسولی شهروندان خود کوتاهی نخواهد کرد. در ارتباط با نوری و اسدی پیگیری‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و جزو موضوعات اولویت دار دستگاه دیپلماسی است و به مسؤولیت‌های خود واقف هستیم.

کنعانی بیان کرد: ضروری است دولت بلژیک و سوئد به مسؤولیت خود عمل کرده و نسبت به آزادی بی قید و شرط آنها عمل کنند. در ارتباط با نوری در سطح وزیر خارجه اقداماتی اخیرا صورت گرفته و امیدواریم این تلاش‌ها بتواند در آینده نزدیک به نتایجی برسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و عربستان بعد از حصول توافق هسته‌ای بیان کرد: روابط خود را با عربستان در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم. دو کشور حاضر در منطقه هستیم که می‌توانیم در موضوعات منطقه‌ای نقش مکمل و سازنده داشته باشیم. اینها موضوعاتی است که دو کشور را به هم مرتبط می‌کند. فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانونی و شناخته شده و مبتنی بر قوانین و مقررات آژانس است و موضوعات مهمی با عربستان داریم که می‌توانیم با هم همکاری و گفت‌وگو کرده و به نقاط مشترکی برسیم.

ورود سفیرکویت به تهران / سفیر امارات هم می آید

وی ادامه داد: سفیر جدید کویت وارد شد و سفیر امارات هم قرار است مجددا اعزام شود و همین فضای مثبت در ارتباط با کشورهای همسایه ما در منطقه در آسیای مرکزی و قفقاز وجود دارد و شرایط اقتضا می‌کند ایران و عربستان مبتنی بر منافع و مصالح دوجانبه یک گام عملی به سمت از سرگیری روابط دوجانبه بردارند و ان‌شاءالله این اتفاق بزودی می‌افتد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین وضعیت اقدامات دیپلماتیک برای آزادی ریچاد جان در انگلیس بیان کرد: راجع به هیچ یک از شهروندان خود که در بازداشت در کشورهای خارجی هستند مسامحه و غفلت نمی‌کنیم. شهروندان ایرانی که در زندان‌‌های برخی کشورها هستند ممکن است نوع پروند‌ه‌های اتهامی آنها متفاوت باشد و هست. پرونده‌های اتهامی چه در دور زدن تحریم‌ها و چه اتهامات واهی مرتبط با اقدامات ضدامنیتی به عنوان وزارت خارجه بر مبنای وظیفه ذاتی خود، وظیفه می‌دانیم خارج از نوع جرم و اتهامی که متوجه شهروند ایرانی است از همه امکانات استفاده و از این شهروندان دفاع و حمایت کنسولی کنیم.

وی اضافه کرد: این زندانی جزو موضوعات در دست وزارت خارجه و بخش کنسولی این وزارتخانه است.

کنعانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره احیای روابط دیپلماتیک ترکیه و رژیم صهیونیستی بیان کرد: در مورد روابط خارجی کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم. آن چیزی که در این موضوع می‌توانم بیان کنم موضوع رژیم صهیونیستی است. دیدگاه‌های ایران در خصوص این رژیم کاملا مشخص است. این رژیم نامشروع و غیرقانونی و برخاسته از یک روند ظالمانه است. رفتار آن در بیش از هفت دهه در منطقه ما مسبب بی ثباتی و ناآرامی بوده و هیچگاه مبشر خیر برای دولت‌ها و کشورهای منطقه نبوده است. گسترش روابط هیچ کشوری در منطقه با این رژیم کمکی به صلح و ثبات در منطقه و مردم فلسطین نخواهد کرد.

درخواست از کشورهای اسلامی و منطقه برای حمایت از حقوق ملت فلسطین

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: انتظار ما از همه کشورهای منطقه از همه دولت‌های عربی و اسلامی و از همه کشورهایی که نسبت به موضوع حقوق انسان و منشور ملل متحد احترام قائلند می‌خواهیم به حقوق حقه ملت فلسطین توجه کرده و احترام بگذارند و هیچ اقدامی در ارتباط با این رژیم نباید کمک کند که اشغال سرزمین‌های فلسطینی و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین تبدیل به امر نهادینه‌ای شود. این موضوع علنی جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره بهبود وضعیت اقتصادی ایران و چرا ایران نیاز به توافق با آمریکا دارد؟ بیان کرد: موضوع نیاز به توافق با آمریکا نیست موضوع بازگشت طرف‌های عضو به توافقی است که قبلا شکل گرفته است. مذاکراتی که در حال انجام است بر مبنای توافقی است که قبلا شکل گرفته است. به دنبال روابط دوجانبه با آمریکا نیستیم. آمریکا در روندی غیرقانونی از یک توافق خارج شده و بعد از دو سال خواستار بازگشت به آن توافق است. الان روند مذاکرات بر این موضوع متمرکز است که یک دولت خاطی و غیرملتزم چگونه می‌تواند به توافقی که قبلا امضا شده برگردد و چگونه ایران اطمینان حاصل کند این دولت خاطی و ناقض توافق می‌تواند به توافق برگردد.

سفر امیرعبداللهیان به آفریقا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر امیرعبداللهیان به آفریقا نیز اظهار داشت: حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا الان بوده است. دولت سیزدهم در این خصوص اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابط با این حوزه بودیم. نسبت رشد روابط اقتصادی و تجاری ما با این کشورها و گفت‌وگوها و مذاکراتی که صورت گرفته و هیأت‌هایی که مبادله شده و مبادله خواهد شد. هیأت‌ عالیرتبه اقتصادی موریس به تهران سفر بسیار خوبی بود و مذاکرات خوبی در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی، شیلات و ... انجام و اسناد خوبی امضا شد. امروز آغاز سفر امیرعبداللهیان به کشورهای آفریقایی مالی و تانزانیا و زنگبار خواهد بود و این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این منطقه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای برای گسترش روابط با آفریقا شود.

وی ادامه داد: سفر به مالی در پاسخ به دعوت همتای مالی و در رأس هیات سیاسی و اقتصادی و بخش خصوصیو تجار در این سفر خواهند بود و با مقامات سیاسی و اقتصادی گفت‌وگو خواهد کرد و اولین کمیسوین مشترک اقتصادی همکاری‌های جامع را با مالی خواهیم داشت و مجمع اقتصادی دو کشور را برای بررسی راه‌های توسعه روابط اقتصادی را برگزار خواهیم کرد. در ادامه دعوت وزیر خارجه تانزانیا را داشتیم و در پاسخ به این دعوت امیرعبداللهیان به تانزانیا سفر و ضمن دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی همایش اقتصادی و تجاری ایران و تانزانیا را افتتاح و در ادامه سفری به زنگبار خواهد داشت. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد و زمینه‌سازی‌هایی که صورت گرفته شاهد افزایش تبادل هیأت‌های رسمی بین ایران و کشورهای آفریقایی باشیم و در پرتو این هیأت‌ها و گفت‌وگوها حجم روابط اقتصادی ایران با این کشورها ارتقا یابد. براساس آماری که تا الان وجود دارد حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. براساس دستورالعمل به سفارتخانه‌ها در حوزه آفریقا شاهد پویایی بیشتر نمایندگی‌های خود خواهیم بود و امیدواریم در همین چارچوب مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با حوزه آفریقا شکوفایی بیشتری را شاهد باشد.

پربیننده ترین خبرها