سنای آمریکا: با فروش اف - ۱۶ به ترکیه مخالفیم

سنای آمریکا: با فروش اف - ۱۶ به ترکیه مخالفیم
دوشنبه 31 مرداد 1401 - 17:11

رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با فروش هواپیماهای جت جنگنده اف – ۱۶ به ترکیه تا هنگامی که آنکارا خط مشی سیاسی خود را تغییر نداده و با خودداری از خرید سامانه دفاعی موشکی دفاعی اس – ۴۰۰ از روسیه به تعهداتش در برابر ناتو عمل نکرده باشد، مخالفت کرد.

العالم_آمریکا

برپایه گزارش خبرگزاری اسپوتنیک؛ سناتور منندز به روزنامه یونانی کاثیمرینی با اشاره به تداوم نقض خصمانه حریم هوایی یونان (توسط ترکیه) و به تاخیر انداختن روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، ابراز امیدواری کرد که که آنکارا مسیر خود را تغییر داده و به مسئولیت هایش برای دفاع از ائتلاف ناتو با تبدیل شدن به شریک سازنده در منطقه که ما همگی به آن امیدواریم، پایبندی نشان دهد.

وی در عین حال تصریح کرد: اما تا آن هنگام نمی توانم از فروش یا انتقال جت های جنگنده اف – ۱۶ به ترکیه حمایت کنم.

منندز تاکید کرد که آنکارا باید تجاوز به درون حریم هوایی یونان و آب های سرزمینی آن را متوقف کند.

کثیمرینی افزود: منندز همپچنین با ابراز نگرانی در باره بررسی ترکیه برای خرید سامانه های موشکی دفاع هوایی اس – ۴۰۰ از روسیه که نقض تحریم های ایالات متحده بر مسکو به شمار می رود، از آنکار درخواست کرد که در روابط خود با مسکو تجدیدنظر کند.

این عضو سنای آمریکا افزون بر سیاست خارجی آنکارا، از سیاست های داخلی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری نیز انتقاد کرد و افزود: روند دمکراتیک در ترکیه تضعیف شده و آزادی مذهبی و بیان اغلب نقض می شود.

به نوشته اسپوتنیک ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جت اف – ۱۶ از ایالات متحده و نوسازی و به روز سازی ۸۰ فروند دیگر است که در اختیار دارد. اکنون که جو بایدن رئیس جمهوری خواستار تائید کنگره برای فروش این هواپیماهای جنگی به آنکارا شده، منندز به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی می تواند از اجرای این قرارداد جلوگیری کند.

تلاش فعال آتن برای لغو این قرارداد، موجب قطع تماس های اردوغان با کریاکس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان به اتهام نقض توافق های پیشین شده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها