اردوغان: ترکیه نمی‌تواند چشم خود را به روی تحولات منطقه ببندد

اردوغان: ترکیه نمی‌تواند چشم خود را به روی تحولات منطقه ببندد
سه شنبه 1 شهريور 1401 - 14:34

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنانی گفت که کشورش نمی‌تواند درهای خود را ببندد و به آنچه در فلسطین، سوریه، عراق، یمن می‌گذرد اهمیتی ندهد.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (دوشنبه) در مراسمی، خاطرنشان کرد که دولتش نمی‌تواند به تحولات منطقه‌ای و وضعیت کشورهای همسایه‌اش بی‌تفاوت باشد و آنکارا خواهان بهترین روابط با همه کشورهاست.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان گفت: «ترکیه نمی‌تواند درهای خود را ببندد و به آنچه در فلسطین، سوریه، عراق، یمن می‌گذرد اهمیتی ندهد. ما با هیچ کشوری دشمنی نداریم، بلکه می‌خواهیم بهترین روابط را با همه کشورها برقرار کنیم».

وی تاکید کرد که کشورش دامنه عملیات نظامی خود را از سوریه تا عراق گسترش داده است و شدیدترین حملات را در مناطقی که گروه تروریستی پ.ک.ک احساس امنیت کرده‌اند، به آن‌ها وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه در این مراسم خاطرنشان کرد که هدف کشورش ایجاد «کمربند صلح و همکاری» در پیرامون خود است و این طرح را از همسایگان نزدیک خود آغاز می‌کند.

اردوغان ضمن اشاره به این‌که ترکیه دارای موقعیت جغرافیایی با اهمیتی راهبردی است، اذعان کرد که هر رویدادی در منطقه، از آسیا تا آفریقا، از قفقاز تا اروپا، مستقیماً بر ترکیه تأثیر می‌گذارد.

وی در ادامه و در توضیح دلایل کنش‌گری آنکارا در بحران‌‌ها مدعی شد که ترکیه بیشترین آسیب را از پیامدهای منفی بحران‌های در حال بروز، چه در این منطقه وسیع از جهان و چه در کشورهای همسایه، متحمل خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه به ناآرامی‌های داخلی در افغانستان به مدت ۴۰ سال، درگیری‌های لیبی و بحران یمن، تنش در بالکان، قحطی در آفریقا و تلاش برای ایجاد اختلاف در قفقاز اشاره، و وضعیت کنونی سوریه را «تداوم بی‌عدالتی به مدت ۱۱ سال» توصیف کرد.

اردوغان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت تنش با یونان گفت: «اگر کسی با وجود مشاهده افزایش نظامی در یونان همچنان از کمپین‌ها و تلاش‌های ما در صنایع دفاعی انتقاد کند، بینش استراتژیک خود را از دست داده است».

هفته گذشته رئیس‌جمهور ترکیه و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در تماسی تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کرده بودند. «اوفیر جندلمان» سخنگوی نخست‌وزیر موقت کابینه تل آویو، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، خبر داد که لاپید و اردوغان در این تماس، تصمیم خود برای بازگشت سفرای دو طرف را اعلام، و بدین ترتیب روابط سیاسی تل‌آویو-آنکارا را عادی کرده‌اند.

طی چند روز گذشته و به دنبال تلاش ترکیه برای احیای روابطش با سوریه، «نضال قبلان» سفیر سابق دمشق در آنکارا طی گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» تاکید کرد که مهم‌ترین خواسته‌هایی که سوریه ممکن است برای احیای روابط با ترکیه مطرح کند، خروج شبه‌نظامیان این کشور از خاک سوریه و قطع حمایت از ‌گروه‌های تروریستی خواهد بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها