دروغ "سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده"؛ اهرم فشاری علیه ایران

دروغ
چهارشنبه 2 شهريور 1401 - 19:02

"شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از اجرای هرگونه توافقی بایستی پرونده سایت‌های هسته‌ای ادعایی را ببندد "، این بخشی از اظهارات صریح محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است که همچنین گفت که "ایران هیچ سایت هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای ندارد و ادعاها در این زمینه، جدید نیست ".

العالم- کشکول

در اظهاراتی مشابه، محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران در وین نیز در توییتی تاکید کرد هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران اجرا نخواهد شد.

ایران از زبان مسئولان رده‌بالایش این اظهارات را مطرح کرد تا هرگونه تلاش آمریکا برای دروغ‌سازی مبنی بر "وجود سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده ایران" را متوقف سازد؛ دروغی که اسرائیل نیز ان را همسو با آمریکا مطرح می‌سازد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در حال تکرار آن است؛ زیرا امریکا تصمیم گرفته از این طریق، فشار را علیه ایران درخصوص مسائل دیگری برای دستیابی به امتیازاتی تشدید کند و یا از تعهدات خود به موجب توافق هسته‌ای، شانه خالی کند.

از دیدگاه ایران، دیگر نمی‌توان توافق هسته‌ای را در اختیار آمریکا و متحدان غربی‌اش قرار داد که همیشه ادعای "سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده" را برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی مطرح سازند. دشوار است ایران یک توافق مین‌گذاری‌شده را بپذیرد که هر زمان که آمریکا بخواهد می‌تواند آن را منفجر کند. همانطور که در سال 2018 شاهد چنین عهدشکنی از سوی آمریکا شدیم که طی آن، دونالد ترامپ بدون هیچ دلیلی و به خاطر خشنودسازی اسرائیل و راست‌گرایی صهیونیستی آمریکایی، از توافق هسته‌ای خارج شد.

گفته شده که آمریکا امروز چهارشنبه به پاسخ ایران به پیشنهاد اروپایی‌ها برای احیای توافق هسته‌ای پاسخ خواهد داد، مسلم است که بازتاب مواضع قاطعانه ایران درباره دروغ سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده،به وضوح به گوش آمریکایی‌ها رسیده است و آنها بایستی بین توافق شفافی که برای همه الزام‌آور است و توافق مین‌گذاری‌شده، که ایران را تحت هیچ شرایطی راضی نمی‌سازد، انتخاب کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها