آنچه ایران دارد و غرب به دنبال آن است

 آنچه ایران دارد و غرب به دنبال آن است
جمعه 4 شهريور 1401 - 18:02

تهران بررسی پاسخ آمریکا به نظرات خود در رابطه با موضوعات باقی مانده در مذاکرات رفع تحریم های مربوط به توافق هسته ای را آغاز کرده است تا پاسخ نهایی خود را از طریق هماهنگ کننده اروپایی اعلام کند.

العالم- نظرکده

برخی ناظران بر این باورند که توافق هسته‌ای همچنان فرایند پیچیده و دشوار از مذاکرات را طی می کند اما با وجود همه جار و جنجال های رسانه‌ای ، یک جنبه ی مثبت هم وجود دارد و آن موضوع میانجی‌گری جدید اروپاست که آغاز شده و به خوبی نیاز اتحادیه اروپا به توافق را نشان می دهد.

اروپا به ویژه پس از اظهارات جوزف بورل که گفته بود:" مقدار نفتی را که پس از توافق هسته ای ایران وارد بازار می شود، تصور کنید" غالبا طرف آمریکایی را برای امضای این توافق تحت فشار قرار می دهد و علاقه بیشتری به این توافق نشان می دهد ، زیرا فصل زمستان نزدیک است.

در همین حال، برخی کارشناسان ایرانی تاکید کردند که ایران به بررسی دقیق و بدون عجله به پاسخ ایران مشغول است و می خواهد ببیند که آیا حقوق مردم ایران به طور کامل تامین می شود یا خیر، سپس به این پاسخ، واکنش مثبت نشان خواهد داد.

آنها گفتند: ایران همچنان بر خواسته های مطرح شده در جریان مذاکرات هسته ای پافشاری می کند و گزارش های رسانه ای بیانگر این است که آمریکا تلاش می کند تا حد زیادی با پاسخ ایران به پیش نویس پیشنهادی اروپا موافقت کند. اما اعتقاد بر این است که نکاتی به ویژه در رابطه با ادعاهای آژانس بین المللی انرژی اتمی مبتنی بر اتهامات اسرائیل درخصوص وجود بخش نظامی در برنامه هسته ای ایران، هست که واشنگتن با آن موافقت نکرده است و آن را حساس می داند.

این کارشناسان تاکید کردند: ایران این اتهامات را رد می کند و همچنین خواستار بسته شدن پرونده ای است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن ، مدعی است ایران در حال غنی سازی اورانیوم خارج از تاسیسات هسته ای اعلام شده خود است، زیرا این امر حتی پس از احیای توافق هسته ای راه را برای متهم کردن ایران باز نگه می دارد .

آن ها تاکید کردند که ایران به هیچ وجه در برابر خواسته های امریکا عقب نشینی نخواهد کرد.

آنها افزودند: آمریکا سخت تلاش می‌کند تا مسائلی را در توافق هسته‌ ای نگاه دارد تا بتواند از طریق آن تحریم‌ها را بازگرداند و از انجایی که ایران تجربیات تلخی از دولت آمریکا دارد، اجازه نخواهد داد تا زمانی که راه حل نهائی ارائه نشده ، هیچ مساله یا موضوعی حل نشده در توافق باقی بماند.

از سوی دیگر، برخی تحلیل‌گران بین المللی معتقدند که شرایط کنونی 180 درجه علیه آمریکا تغییر کرده و اروپا پس از تبدیل شدن به میدان اصلی نبرد در جنگ اوکراین و روسیه، در موقعیت نامطلوبی قرار گرفته است.

به گفته این تحلیلگران ، دولت های اروپایی نگرانی ها و دغدغه های بسیاری بابت نزدیک شدن فصل زمستان به ویژه پس از فعال شدن سلاح استراتژیک برای قطع گاز روسیه هستند.

این تحلیلگران افزودند : آمریکا از فشار زیاد کشورهای اروپایی رنج می برد که اکنون در مورد تنوع منابع انرژی و کاهش افزایش قیمت ها قبل از شروع زمستان جدی هستند. آنها از امریکا خواستند به فشارهای اروپا پاسخ دهد چرا که در غیر این صورت شاهد نافرمانی کشورهای اروپایی خواهد بود.

آنها تاکید کردند کشورهای اروپایی معتقدند جایگزینی که باید به دنبال آن باشند و اکنون موجود است، منبع انرژی گاز و نفت ایران است تا بتوانند زمستان سخت را پشت سر بگذارند.

آنها تاکید کردند: نافرمانی کشورهای اروپایی در حال تشدید است و به همین دلیل باید به دنبال منابع انرژی برای اجتناب از کابوس کمبود انرژی و قیمت بالای آن بود. اگرچه بایدن برای کاهش قیمت سوخت به عربستان سعودی رفته است.

تحلیلگران خاطرنشان کردند ایران به خوبی به این مسائل واقف است و این فرصتی است که باید از آن برای پیش بردن حرف خود و عدم تضییع حقوق مردم کشور استفاده کند . از این رو ، می بینیم که با دقت و تامل بسیار در حال بررسی پاسخ آمریکاست.

پربیننده ترین خبرها