ادعای بلومبرگ: حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا برای احیای برجام ممکن است چند هفته به درازا بکشد

ادعای بلومبرگ: حل و فصل اختلافات ایران و آمریکا برای احیای برجام ممکن است چند هفته به درازا بکشد
شنبه 5 شهريور 1401 - 09:38

دو مقام مطلع از مذاکرات که خواستند نامشان فاش نشود گفته‌اند اختلافات بر سر تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت ادعایی هسته‌ای گذشته ایران و دریافت غرامت اقتصادی از سوی تهران در صورت خروج دولت آمریکا از برجام همچنان پابرجاست.

العالم _ آمریکا

به گراش العالم به نقل از بلومبرگ، مقامات مطلع از مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام به بلومبرگ گفته‌اند، امریکا و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی برای احیای این توافق اختلاف دارند و احتمالا برای حل و فصل این اختلافات چند هفته زمان نیاز باشد.

متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای خارج کردن مذاکرات احیای برجام از بن‌بست خوش بینی‌ها برای دستیابی به توافق را افزایش داده است. ایران و آمریکا پاسخ‌های خود را به این متن ارائه کرده‌اند. آمریکا روز چهارشنبه پاسخ خود را به نظرات ایران درباره پیشنهاد اتحادیه اروپا ارائه کرد.

یک مقام بلندپایه اروپایی به بلومبرگ گفته است، دو طرف هرگز به این اندازه به احیای برجام نزدیک نبوده‌اند.

بلومبرگ می‌گوید سخنان این مقام اروپایی مشابه اظهارات یکی از مشاوران ارشد دولت جو بایدن است.

با این حال، دو مقام دیگر مطلع از مذاکرات که خواستند نامشان فاش نشود گفته‌اند اختلافات بر سر تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت ادعایی هسته‌ای گذشته ایران و همچنین دریافت غرامت اقتصادی از سوی تهران در صورت خروج دولت آینده آمریکا از این توافق همچنان ادامه دارد.

مقام‌های ایران می‌گویند آمریکا در صورت خروج دوباره از برجام در آینده، یعنی همانند کاری که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین این کشور چهار سال پیش انجام داد، باید خسارت بپردازد.

بلومبرگ در ادامه نوشته است: به نظر می‌رسد پرونده پادمانی سه مکان مشکوک به فعالیت اتمی نظامی گذشته ایران یکی از موانع اصلی برای پیشرفت در مذاکرات در هفته‌های اخیر باشد.

با این حال، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با «پی بی اس» گفته است احتمال دست یابی به راه حلی در این زمینه وجود دارد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ۱۲ سپتامبر ، بیش از دو هفته دیگر، در وین نشست خود را برگزار کند.

بلومبرگ می‌گوید ایران می‌خواهد ببیند شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چگونه با این پرونده پادمانی سه مکان مشکوک برخورد خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها