افشای جزئیاتی از روابط کوشنر و بن سلمان/ وقتی ولیعهد سعودی را به کاخ سفید راه ندادند!

افشای جزئیاتی از روابط کوشنر و بن سلمان/ وقتی ولیعهد سعودی را به کاخ سفید راه ندادند!
شنبه 5 شهريور 1401 - 13:21

جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا فاش کرد که در سال 2017 – زمانی که محمد بن سلمان جانشین ولی عهد عربستان بود - از ورود وی به کاخ سفید به خاطر برخی مشکلاتی در مدارک شناسایی او جلوگیری شد.

العالم - آمریکا

کوشنر در خاطرات خود با عنوان "Breaking History" نوشت: در ژانویه 2017 در اولین تماس تلفنی بین ترامپ و ملک سلمان بن عبد العزیز، به شاه عربستان اطلاع دادیم که سرگرم فراهم کردن مقدمات و هماهنگی های لازم برای سفر محمد بن سلمان، جانشین 31 ساله ولی عهد عربستان و وزیر دفاع این کشور – که شخصیتی کاریزماتیک دارد –هستیم."

وی می افزاید: ".. وقتی به دفترم برگشتم، ایمیلی از بن سلمان دریافت کردم که در آن خواستار گفتگو شده بود. در ماه مارس، زمانی که محمد بن سلمان برای گفتگو درباره جزئیات سفر ترامپ به عربستان، در واشنگتن به سر می برد، شمال شرق کشور دچار توفان و کولاک شد. این توفان باعث لغو سفر آنگلا مرگل، صدر اعظم آلمان به آمریکا شد. او قرار بود ناهار را با رئیس جمهور بخورد اما در آخرین لحظه، پروازش از آلمان لغو شد.. من از ترامپ خواستم که به جای مرکل ناهار را با محمد بن سلمان بخورد چون او عملا در واشنگتن بود."

کوشنر می نویسد: "به رغم مخالفت کارکنان شورای امنیت ملی در کاخ سفید – که معتقد بودند رؤسای جمهور فقط با مقاماتی در حد رئیس جمهور یا عالی ترین مقام حکومتی کشور دیگر ضیافت ناهار برگزار می کنند - ترامپ این فکر را پسندید. او با نقض این پروتکل بروکراتیک، سعی داشت از نوعی شراکت احتمالی برای تقویت منافع آمریکا در خاورمیانه پرده بردارد."

کوشنر در ادامه می نویسد: بن سلمان از نظر فنی و سلسله مراتب، سومین مقام مسئول کشورش بود به همین دلیل مسئولان شورای عالی امنیت ملی به او اجازه ندادند که مثل دیگر رؤسای کشورها از پست ایست و بازرسی رد شده و شخصا به سمت ضلع غربی کاخ سفید رانندگی کند. به همین دلیل "آوی پرکویچ" مشاور من در آن زمان خارج از پست ایست و بازرسی و زیر برف منتظر او ماند. وقتی بن سلمان وارد شد، به علت نقص در اسناد و مدارک شناسایی، اجازه ورود به او ندادند. به همین دلیل شخصا تا جلوی درب نگهبانی دویدم و آنها را متقاعد کردم که به بن سلمان اجازه ورود دهند.

کوشنر در کتاب خاطرات خود تصریح می کند: به رغم شروع دشواری که داشتیم، مهمانی ناهار به خوبی برگزار شد. ترامپ شخصا به محمد بن سلمان گفت که خواستار همکاری قوی تر برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری و پایان دادن به حمایت مالی از تروریسم است و انتظار دارد که عربستان، مسئولیت بیشتری در امور دفاعی در منطقه بپذیرد. آمریکا حاضر نیست که بیش از این، خون های ارزشمند و تریلیون ها دلار ثروت این کشور در جنگ های بی پایان خارجی هدر برود. این حرف، حرف سنگینی بود اما ترامپ بی هیچ خجالتی آن را به زبان آورد. بن سلمان در پاسخ به این درخواست، طرح بلندپروازانه و فراگیری را برای مبارزه با تروریسم ارائه کرد. این ملاقات مرا متقاعد کرد که باید ریسک کنیم و به عنوان اولین سفر خارجی رئیس جمهور به عربستان برویم... و ترامپ برای ادامه این روند به من چراغ سبز داد".

پربیننده ترین خبرها