مصطفی الکاظمی: همه برای عراق از خواسته‌هایشان کوتاه بیایند

مصطفی الکاظمی: همه برای عراق از خواسته‌هایشان کوتاه بیایند
شنبه 5 شهريور 1401 - 15:06

نخست‌وزیر عراق در سخنانی خطاب به همه احزاب و گروه‌های سیاسی گفت که همه باید برای جلوگیری از ناامن شدن کشور از خواسته‌های خود کوتاه آمده و با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.

العالم - عراق

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز (شنبه) در خلال سخنانی در کنفرانس «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان» از همه گروه‌های سیاسی خواست تا مانع از امنیتی شدن بحران سیاسی موجود در این کشور شوند.

به نوشته وبگاه دجله نیوز، او گفت که بحران‌های سیاسی در عراق نباید بدون راه‌حل رها شوند و تنها راه‌حل نیز این است که همه گروه‌های سیاسی کنار هم نشسته و گفت‌و گو کنند.

او تأکید کرد که «ابتکار گفت‌و‌گوی ملی» مسیر مسالمت آمیزی برای عبور از بحران سیاسی است.

نخست‌وزیر عراق افزود: «بحران‌های امنیتی بزرگ را پشت سر گذاشتیم و امروز بحران سیاسی دستاوردهای امنیتی گذشته را تهدید می‌کند».

مصطفی الکاظمی تأکید کرد که مردم عراق به اصلاحات ضروری نیاز دارند.

او در ادامه از همه گروههای سیاسی خواست برای حل بحران سیاسی تا حد ممکن از خواسته‌های خود کوتاه بیایند. الکاظمی تأکید کرد: «عراق از همه بالاتر است و همه ما باید نسبت به کشور دغدغه داشته باشیم و مسئولیت رسیدن به یک راه‌حل بر گردن همگی است.»

نخست‌وزیر عراق سپس در خصوص مسائل اقتصادی عراق نیز گفت که دولت وی از بحران اقتصادی عبور کرده و توانسته حقوق کارمندان را پرداخت کند و عراق همچنان ظرفیت و فرصت بالایی برای تحقق دستاوردهای اقتصادی دارد.

عراق از اکتبر سال گذشته و پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ وارد بحران سیاسی شده و گروههای مختلف بر سر انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور به تقابل با یکدیگر برخواسته‌اند. در این راستا جریان مقتدی الصدر در تاریخ ۲۲ خرداد از پارلمان استعفا داد و به یارکشی خیابانی روی آورد و آشوبگران حامی صدر در نهم مرداد به منطقه سبز و صحن پارلمان یورش برده و همچنان در محوطه پارلمان در تحصن به سر می‌برند.

در یکم شهریور نیز حامیان صدر در اطراف ساختمان شورای عالی قضایی عراق به عنوان بالاترین نهاد قضایی این کشور تجمع کردند که موجب تعطیلی این نهاد شد.

دعوت نخست‌وزیر عراق برای گفت‌و‌گو و کوتاه آمدن گروهها از خواسته‌های خود در شرایطی است که مقتدی صدر و حامیان وی در حالی به عدم تبعیت از روند قانونی اصرار دارند که تاکنون جریان حکمت ملی عراق و جنبش عصائب اهل الحق از او خواسته‌اند تا در یک مناظره تلویزیونی زنده شرکت کند، اما هنوز پاسخی از سوی مقتدی صدر داده نشده است. همزمان او از گفت‌و‌گو و مذاکره نیز طفره می‌رود و در نشستی که در تاریخ ۲۵ مرداد با حضور نخست وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، نماینده سازمان ملل و رهبران احزاب مختلف تشکیل شده بود حضور نیافت و اعلام کرد که هیچ ارزشی برای چنین نشست‌هایی قائل نیست.

از سوی دیگر نیز گروه های سیاسی کردستان عراق متأثر از بحران انتخاب نخست‌وزیر هنوز بر سر انتخاب رئیس‌جمهور به توافق نرسیده‌اند و با گذشت بیش از ۱۰ ماه از انتخابات پارلمانی هنوز هیچ روزنه امیدی برای حل بحران سیاسی در این کشور دیده نمی‌شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها