لاپید به دنبال گفت‌وگو با بایدن درباره توافق هسته‌ای

لاپید به دنبال گفت‌وگو با بایدن درباره توافق هسته‌ای
يکشنبه 6 شهريور 1401 - 12:44

به گفته برخی منابع، انتظار می‌رود نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران گفت‌وگو و موضع خود را ارائه کند.

العالم - ایران

به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، منابعی در قدس اشغالی و واشنگتن اعلام کردند که انتظار می‌رود «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران گفت‌وگو و موضع خود را ارائه کند؛ اما در این مرحله، تاریخی برای گفت‌وگو تعیین نشده است.

به گزارش «اسرائیل هیوم»، در حالی که به نظر می‌رسد ایران و قدرت‌های جهانی به تمدید توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند، لاپید هنوز مخالفت خود را با این توافق به رهبری آمریکا ابراز نکرده است، او با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه که در گذشته اغلب با او صحبت می‌کرد، نیز صحبت نکرده است.

طبق این گزارش، یکی از مقامات اطمینان داد که سران دو طرف در نهایت در مورد این موضوع صحبت خواهند کرد و تاکید کرد که مقامات ارشد دولت آمریکا مانند جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بنی گانتز وزیر جنگ و ایال هولاتا مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که از واشنگتن بازدید می‌کنند، دیدار کردند.

به نوشته این رسانه صهیونیستی، گانتز جمعه (۲۶ اوت) با سالیوان دیدار کرد که طی آن دو طرف درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند و «درباره راه‌های تعمیق مشارکت امنیتی آمریکا و اسرائیل» و «تعهد ایالات متحده برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی» تبادل نظر کردند.

طبق این گزارش، «گانتز تاکید کرد که اسرائیل با توافق مخالف است و بر چند جنبه حیاتی برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی تاکید کرد. وی همچنین به اهمیت حفظ و ارتقای توان عملیاتی تهاجمی و دفاعی قابل اعتماد در مقابله با تهدید ایران اشاره کرد. وی در عین حال تصریح کرد که اسرائیل به این توافق پایبند نیست و آزادی عمل را برای محافظت از خود محفوظ می‌دارد».

یکی از مقامات مورد ذکر مدعی شد: تهدید نظامی وزن بسیار زیادی دارد که می‌تواند بازدارندگی ایجاد کند، حتی اگر توافق هسته‌ای وجود داشته باشد.

طی روزهای گذشته تحرکات مقامات رژیم موقت صهیونیستی علیه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ایران تشدید شده و نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی پیش‌تر با برگزاری نشست خبری به لفاظی علیه ایران پرداخت. لاپید در نشستی با خبرنگاران خارجی آنچه «توافق بد» با ایران خواند را مورد انتقاد قرار داد و مدعی شد: «وقتی دائما خط قرمزها را جابجا می‌کنید، نمی‌توانید یک توافق خوب ایجاد کنید. از نظر ما، این توافق با استانداردهایی تعیین شده توسط بایدن مبنی بر جلوگیری کردن از تبدیل شدن ایران به یک کشور اتمی مطابقت ندارد.»

پیش‌تر همچنین رئیس موساد (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) در ادامه تحرکات مقامات این رژیم علیه مذاکرات برجامی، توافق احتمالی با ایران را بر اساس «دروغ» و «فاجعه راهبردی» برای اسرائیل خواند. چند روز قبل وبگاه «آکسیوس» به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشت که دولت واشنگتن در روزهای اخیر به تل‌آویو اطمینان داده که در مذاکرات وین امتیازات جدیدی به ایران نداده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها