جزایر سلیمان ورود ناوهای آمریکایی به این کشور را تعلیق کرد

جزایر سلیمان ورود ناوهای آمریکایی به این کشور را تعلیق کرد
سه شنبه 8 شهريور 1401 - 11:11

سفارت آمریکا در استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جزایر سلیمان واقع در اقیانوس آرام ورود کشتیهای آمریکایی به این مجمع الجزایر را ممنوع کرده است.

العالم - اسیا

سفارت آمریکا در استرالیا روز سه شنبه اعلام کرد که دولت جزایر سلیمان به واشنگتن اعلام کرده است که از ورود کشتیهای آمریکایی به این جزایر جلوگیری خواهد کرد.

براساس گزارش گلوب اند میل، جزایر سلیمان واقع در اقیانوس آرام از زمان امضای معاهده امنیتی با چین روابط پرتنشی با آمریکا و متحدانش داشته است.

سفارت واشنگتن در کانبرا در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا در روز 29 اوت نامه‌ای رسمی از دولت جزایر سلیمان دریافت کرده است که در آن تعلیق پهلوگیری کلیه کشتیهای آمریکایی به اطلاع آنها رسیده است.

با این حال یک سخنگوی «ماناس سوگاوار» نخست وزیر جزایر سلیمان تعلیق ورود کشتیهای آمریکایی را رد کرده و گفته نخست وزیر روز سه شنبه در این زمینه سخنرانی خواهد کرد.

وی گفته، سوگاوار درباره ورود کشتی آمریکایی «مرسی» که روز دوشنبه وارد این جزایر شده است سخنرانی خواهد کرد. اما سفارت آمریکا می‌گوید که کشتی مرسی قبل از اعلام رسمی این تعلیق در جزایر سلیمان پهلو گرفته است.

هفته گذشته نیز جزایر سلیمان درخواست ورود یک کشتی گارد ساحلی آمریکا را بی پاسخ گذاشت و از تحویل سوخت و تحویل منابع به این کشتی خودداری کرد.

چین و جزایر سلیمان در آوریل 2022 یک معاهده امنیتی امضا کردند.

توافق امنیتی چین و جزایر سلیمان در شرایطی محقق شد که این کشور واقع در اقیانوس آرام جنوبی، در سال ۲۰۱۹ ضمن قطع روابط خود با تایوان، روابط خود با چین را آغاز کرد.

تنش در روابط آمریکا و چین اخیرا بر سر تایوان به اوج خود رسیده است و اقدام جدید جزایر سلیمان احتمالا پاسخی به واشنگتن در قبال تنش آفرینی در تنگه تایوان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها