آخرین خبرها از وضعیت گذرگاه‌های مرزی با عراق / اسکان موقت زائران در حسینیه‌ها و موکب‌ها

آخرین خبرها از وضعیت گذرگاه‌های مرزی با عراق / اسکان موقت زائران در حسینیه‌ها و موکب‌ها
سه شنبه 8 شهريور 1401 - 11:18

تنش‌های روزهای اخیر در عراق به دنبال بیانیه رهبر جریان صدر مبنی بر کناره‌گیری از عرصه سیاسی موجب ناامنی در این کشور شده است و همین امر بسته شدن مرزها و اسکان موقت زائران حسینی در مرزهای خروجی را به دنبال داشته است.

العالم - عراق

مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی و مهران از جمله گذرگاه های تردد زائران اربعین حسینی هستند که پیش بینی شده بود که امسال پنج میلیون زائر رهسپار کربلای معلا شوند اما اکنون به دلیل شرایط پیش آمده و حوادث روز گذشته، کشور عراق مرزهای خود را بسته است.

همین مسئله مسوولان کشورمان را بر آن داشته است برای حفظ امنیت زائران تا اطلاع ثانوی از ورود افراد به کشور عراق جلوگیری کنند و بنابر اعلام فرماندار مهران هم اکنون مساجد و حسینیه های این شهرستان پذیرای زائران هستند که از مرز مهران وارد کشور شده اند.

به گفته علی عباس شفیعی با هماهنگی جمعیت هلال احمر، سپاه، نیروی انتظامی، ستاد اجرایی فرمان ( ره )، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه های خدمات رسان وسایل مورد نیاز از قبیل پتو، زیرانداز در اختیار زائران قرار گرفته و این خدمات رسانی ادامه خواهد داشت.

مسوول مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین حسینی در شلمچه نیز در این رابطه اعلام کرد: به دنبال بسته شدن مرز بین المللی شلمچه، با هماهنگی سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداری خرمشهر سه هزار نفر از زائرانی که به این پایانه مرزی مراجعه کرده بودند، در ۱۰ حسینیه خرمشهر و یک هزار نفر در مواکب مستقر در شلمچه اسکان یافتند.

مکی یازع از مردم خواست به دلیل شرایط ناآرام عراق تا اصلاع ثانوی به مرز شلمچه مراجعه نکنند.

در مرز چذابه نیز فرماندار شهرستان دشت آزادگان به ایرنا اعلام کرد: در تلاش هستیم با رایزنی با مقام های عراقی شرایط را برای بازگشت زائران ایران به کشور و عزیمت اتباع عراقی به کشورشان فراهم کنیم.

حمید سیلاوی از عموم زائران حضرت سیدالشهدا(ع) که قصد عزیمت به شهرهای مقدس عراق را دارند خواست تا اطلاع بعدی به مرزهای چذابه و شلمچه مراجعه نکنند.

محمد حیدری سرپرست فرمانداری قصرشیرین هم امروز اعلام کرد: مرز خسروی موقتا برای خروج زائران بسته شده است ولی شرایط برای بازگشت زائران به کشور فراهم است و هیچ ممنوعیت و محدودیتی برای ورود زائران ایرانی و همچنین عراقی‌ها از مرز خسروی به داخل کشورمان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه منعی برای ورود زائران از مرز خسروی نداریم و شب گذشته تعداد ۱۰۰ نفر از زائران از مرز خسروی وارد کشورمان شده و اسکان داده شدند، اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل به تعداد کافی و شرایط اسکان برای خدمات رسانی به زائرانی که از مرز خسروی وارد کشور می شوند در امکانات اقامتی و حسینیه ها و مساجد فراهم شده است.

حیدری یادآورشد: در مرز رسمی خسروی تمهیدات و امکانات لازم برای پذیرش زائران فراهم شده و آماده سازی زیرساخت ها و تقویت شرایط موجود نیز کماکان ادامه دارد و به محض اعلام عراقی ها مبنی بر پذیرش زائران ایرانی، عزیمت زائران از مرز خسروی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: تمام اعضای ستاد اربعین و همچنین ستادهای مردمی آمادگی کامل برای خدمت رسانی به زائران در قصرشیرین و مرز رسمی خسروی را دارند و هیچ مشکلی در زمینه خدمات رسانی به زائران وجود ندارد.

ستاد اربعین استان کرمانشاه هم در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر در کشور عراق این کشور مرزهای خود را بست و خروج زوار ایرانی در تمام مرزها متوقف شده است.

بر اساس این اطلاعیه مسدود شدن مرزها تصمیم دولت مرکزی عراق بوده و تا اطلاع ثانوی امکان خروج از مرز وجود ندارد و از تمامی زائران انتظار می رود تا اطلاع بعدی به مرز مراجعه نکنند و اخبار مرتبط را از منابع رسمی از جمله صدا و سیما، منابع خبری استانداری کرمانشاه و اطلاعیه های رسمی ستاد اربعین استان کرمانشاه دنبال کنند.

همچنین قطار ترکیبی تهران - کربلا با توجه به شرایط پیش آمده پیرو اطلاعیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران که مقرر بود از امروز (سه‌شنبه ۸ شهریور) ساعت ۱۱ صبح از تهران به مقصد کربلا حرکت کند، تا اطلاع ثانوی لغو شد.

سازمان راهداری از لغو تمام سفرهای اتوبوسی به عراق خبر داد و اعلام کرد: تمامی اتوبوس‌ها به سمت پایانه‌های مرزی کشور عراق لغو شده و تنها تعدادی اتوبوس برای بازگرداندن زائران در پایانه‌ها مستقر هستند.

آخرین اخبار تحولات و اتفاقات عراق در گزارش در عراق چه می گذرد قابل مشاهده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها