فضای مثبت حاکم بر مذاکرات لغو تحریم ها 

فضای مثبت حاکم بر مذاکرات لغو تحریم ها 
سه شنبه 8 شهريور 1401 - 23:12

ناظران بر این باورند که مواضع اخیر در مذاکرات لغو تحریم های ایران حاکی از آن است که مسیر با توجه به امکان دستیابی به توافق هسته ای هموار است، اما چند موضوع باقی مانده، اساسی و حساس است و واشنگتن باید همانطور که تهران می گوید با آن منطقی برخورد کند.

العالم نظرکده

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند امریکا همچنان بر استراتژی باج‌خواهی، حتی از متحدانش را ادامه می دهد.

این تحلیلگران افزودند بر اساس داده ها این هفته یا ابتدای هفته دیگر دود سفید از وین به هوا بلند می شود، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شدیداً به برداشته شدن تحریم ایران نیاز دارد، بنابراین تلاش می کند به هر قیمتی شده با ایران به توافق برسد، تا نخست به متحدان اروپایی خود پس از وقوع بحران انرژی و ثانیاً به متحدان خود در منطقه اطمینان خاطر دهد.

تحلیلگران سیاسی تصریح کردند که ایران در مذاکرات لغو تحریم خواهان توافقی است که منافع مردم ایران را تامین کند و اولین خواسته‌اش رفع تحریم های اقتصادی است و ثانیاً گرفتن ضمانت از آمریکا، برای عدم خروج مجدد یکجانبه از توافق است .

برخی پژوهشگران روابط بین الملل نیز به نوبه خود تاکید می کنند که فضای مذاکرات برای لغو تحریم حاکی از آن است که گام های مثبتی برای پیشبرد مذاکرات برای لغو تحریم برداشته شده، اما این بدان معنا نیست که به زودی شاهد توافق هسته ای خواهیم بود.

آنها می گویند ایران پس از بررسی دقیق پاسخ آمریکا، اواخر هفته جاری پاسخ قاطعی به طرف اروپایی خواهد داد و خاطرنشان کردند که منطق ایران در مذاکرات لغو تحریم منطقی سالم است، اما واشنگتن فاقد اراده سیاسی قوی است.

پژوهشگران همچنین خاطرنشان کردند که کنگره آمریکا؛ بزرگترین مانع مذاکرات برای لغو تحریم از سوی واشنگتن است، تایید توافق هسته ای توسط کنگره آمریکا تضمینی برای این توافق است.

پژوهشگران روابط بین الملل خاطرنشان کردند کنگره آمریکا برای بررسی و امضای متن توافق هسته ای به 30 روز زمان نیاز دارد و با توجه به اینکه دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در آستانه انتخابات میان دوره ای آتی هستند، این فرایند می تواند دچار اختلال‌هایی شود.

پژوهشگران مسائل بین الملل اشاره کردند که اگر کنگره توافق هسته ای را تایید نکند، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از حق وتوی ریاست جمهوری برای امضای توافق هسته ای و رفع تحریم ایران استفاده خواهد کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها