در واکنش به ادعای ارسال سلاح برای جبهه تیگرای؛

سودان سفیر اتیوپی را احضار کرد

سودان سفیر اتیوپی را احضار کرد
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 07:34

منابع خبری گزارش دادند، وزارت خارجه سودان سفیر اتیوپی را به خاطر ادعای این کشور درباره عبور یک هواپیمای حامل سلاح برای جبهه تیگرای از آسمان سودان، احضار کرد.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت خارجه سودان «پتال امیرو» سفیر اتیوپی در خارطوم را در اعتراض به ادعای این کشور درباره عبور یک هواپیمای حمل سلاح برای جبهه تیگرای از آسمان سودان، احضار کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه سودان مراتب اعتراض خود را نسبت به گزارش رسانه‌ها مبنی بر این ادعا که اتیوپی یک هواپیمای حامل سلاح برای جبهه تیگرای را که از آسمان سودان عبور کرده بود، ساقط کرده است، به سفیر این کشور اعلام کرد.

وزارت خارجه سودان تأکید کرده است که بیان چنین ادعاهای بی‌اساس بر خلاف عرف دیپلماتیک ارتباطات است به خصوص اینکه دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه تلاش می‌کنند.

اتیوپی دو روز پیش مدعی شده بود که یک هواپیمای حامل سلاح برای جبهه تیگرای را که از آسمان سودان عبور کرده بود، رهگیری و ساقط کرده است و سودان این ادعا را رد کرد.

به گزارش ایرنا، بحران تیگرای به عنوان بحرانی قومی، از زمان روی کار آمدن «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و این امر سبب بروز خشونت‌هایی در مناطق شمالی اتیوپی در مرز با «اریتره» و «سودان» شده که این کشور را به شدت بی‌ثبات کرده است. همچنین گروه تروریستی الشباب نیز در اتیوپی فعال است.

جنگ در تیگرای اتیوپی یک سال پیش به مناطق همسایه آفار و آمهارا گسترش یافت. آبان سال پیش، نیروهای تیگرای به سمت آدیس آبابا حرکت کردند اما با حمله نیروهای دولتی عقب نشینی کردند.

پس از آن در ماه اسفند آتش‌بس اعلام شد و دولت اعلام کرد کمک‌های غذایی مورد نیاز را به منطقه می‌رساند.

از آغاز دوباره درگیری‌ها طی هفته اخیر، هر دو طرف یکدیگر را مقصر می‌دانند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها