تردد زائران در گذرگاه‌های مرزی با عراق به شرایط عادی بازگشت

تردد زائران در گذرگاه‌های مرزی با عراق به شرایط عادی بازگشت
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 11:35

بازگشت آرامش به فضای سیاسی عراق و تصمیم این کشور برای بازگشایی گذرگاه‌های مرزی خود سبب شد تا چهار پایانه مرزی مهران، خسروی، شلمچه و چذابه فعالیت خود را برای تردد زائران عتبات عالیات از سر گیرند.

العالم - عراق - ایران

از عصر دیروز شرایط برای گشایش مرزهای ایران با عراق فراهم شد اما احمد وحیدی وزیر کشور اعلام کرد هرچند مرز هوایی باز و امنیت خوبی در این زمینه برقرار شده اما به محض اطمینان از برقراری امنیت کامل زوار، تردد از مرزهای زمینی آغاز می‌شود.

وزیر کشور افزود: صرف اعلام باز شدن مرزهای زمینی کافی نیست و باید از امنیت کامل زوار خود اطمینان حاصل کنیم. مذاکره با طرف عراقی و همچنین سفارت ایران در آن کشور جریان دارد.

در این پیوند مسئولان گذرگاههای مرزی از عصر دیروز برای از سرگیری تردد زائران مهیا شدند و از صبح امروز، فرآیند پذیرش زائران در مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه آغاز شد و اکنون زائران می توانند با مراجعه به مرزها عازم این سفر معنوی شوند.

صبح امروز - چهارشنبه - ولی اله حیاتی معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان از گشایش مجدد مرزهای شلمچه و چذابه به روی زائران اربعین حسینی خبر داد.

به دنبال ناآرامی های سیاسی در عراق، بسیاری زائرانی که به مرزهای خوزستان مراجعه کرده بودند، بلاتکلیف بودند که البته با برنامه ریزی انجام شده در موکب ها، تکایا و حسینیه ها اسکان داده شدند.

همچنین در استان ایلام به گفته علی عباس شفیعی فرماندار مهران، این گذرگاه مرزی برای تردد زائران از صبح امروز گشایش یافته و هیچ مشکلی نیز در عبور و مرور زوار وجود ندارد و ترددها بسیار روان است.

وی گفت: در دو روز گذشته با هماهنگی جمعیت هلال احمر، سپاه، نیروی انتظامی، ستاد اجرایی فرمان (ره)، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه های خدمات رسان وسایل مورد نیاز از قبیل پتو، زیرانداز در اختیار زائرین که در پشت مرز بودند قرار گرفت.

البته در مرز خسروی از عصر روز گذشته بازگشایی مرز انجام شد و بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا از آنجا که گشایش مرز در لحظات پایانی ساعت کار مرز خسروی انجام شد ( ساعت ۵ صبح تا ۱۷ بعدازظهر) تعداد محدودی از زائران که در مرز خسروی حضور داشتند، با توجه به پایان یافتن ساعت مجاز تردد طی امروز برای خروج از کشور، در مسجد قرارگاه اربعین در مرز خسروی و موکب برپا شده در این گذرگاه رسمی اسکان یافتند تا صبح امروز عازم کشور عراق شوند.

بر اساس تقویم رسمی کشور ۲۶ شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۴ هجری شمشی اربعین حسینی است و تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح برای حضور در آیین پیاده روی اربعین ثبت نام کرده اند که ثبت نام یک میلیون و ۲۶۲ هزار نفر هم قطعی شده است و پیش بینی می شود جدود پنج میلیون زائر در این رویداد مذهبی حضور یابند.

پربیننده ترین خبرها