انتقاد کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل یک روز قبل از ترک پست خود

انتقاد کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از اسرائیل یک روز قبل از ترک پست خود
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 13:02

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، اسرائیل را به خاطر خودداری از صدور یا تمدید روادید کارکنان مسئول نظارت بر وضعیت حقوق بشر در سرزمین های اشغالی  محکوم کرد و از این رژیم پرسید در صدد پنهان کردن چه چیزی است . تل اویو نیز از جانبداری کمیسریا انتقاد کرد.

العالم - فلسطین

میشل باشله،امروز سه شنبه یک روز قبل از ترک سمت خود در سازمان ملل که از 4 سال پیش عهده دار آن بود، بیانیه ای در انتقاد از اسرائیل صادر کرد.

باشله در این بیانیه گفت: در سال 2020، 15 کارمند بین المللی دفتر من در فلسطین، که 26 سال است در این کشور بودند، چاره ای جز خروج نداشتند

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد تاکید کرد اسرائیل به درخواست‌های پی در پی برای ویزا یا تمدید آنها به مدت دو سال پاسخ نداده و تلاش دارد راه‌حلی برای این وضعیت بیابد، اما اسرائیل به همکاری خود ادامه داده است.

باشله گفت اسرائیل باید با حسن نیت با سازمان ملل متحد همکاری کند و به مقامات این سازمان اجازه دهد تا وظایف خود را انجام دهند، و آنچه که رخ داده «با این استانداردها مطابقت ندارد.

وی در این بیانیه افزود: «این موضوع سؤالاتی را در مورد آنچه که مقامات اسرائیلی دقیقاً می‌خواهند مخفی کنند ایجاد کرد» و متعهد شد که دفتر او به ارائه گزارش‌هایی درباره وضعیت نوار غزه و کرانه باختری اشغالی ادامه خواهد داد.

وی گفت:رفتاراسرائیل با کارمندان سازمان ملل، بخشی از "روند گسترده تر و نگران کننده برای جلوگیری از دسترسی (تیم ها) حقوق بشر" به سرزمین های فلسطینی است.

در این بیانیه آمده است نیروهای اسرائیلی سال 2021، 320 فلسطینی را کشتند که نسبت به سال 2020 افزایش ده برابری دارد و در سال 2020 ، 17هزار نفرزخمی شدند که 6 برابر مجروحان سال 2020 است

بر اساس این بیانیه، «نیروهای اسرائیلی در طول سال 2022 تاکنون حداقل 111 فلسطینی دیگر را کشته اند

اسرائیل پاسخ می دهد در مقابل، هیأت اسرائیل در سازمان ملل در ژنو گفت: « تعجب ندارد » باشله از آخرین ساعات مأموریت خود برای «حمله مجدد به اسرائیل» استفاده کرد

این هیئت در بیانیه‌ای افزود کمیساریای عالی سال‌ها «از محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط فلسطینی‌ها امتناع کرده است» و اسرائیل روابط خود را با دفتر باشله از سال 2020 به حالت تعلیق درآورده است زیرا «سوگیری علیه اسرائیل در دفتر او به خوبی شناخته شده است

در این بیانیه آمده است که هیئت اسراییل امیدوار است "کمیسر عالی بعدی اشتباهات زمان میشل باشله را اصلاح کند.

گفتنی است سرکوب فلسطینی توسط رژیم اشغالگر در کرانه باختری ادامه دارد، به گونه ای که روز گذشته در جریان درگیری ها در شهر قباطیه در جنوب جنین، حدود 10 فلسطینی بر اثر گلوله های ارتش رژیم صهیونیستی مجروح شدند.

پربیننده ترین خبرها