طالبان سالگرد خروج نیروهای خارجی را جشن گرفت و تعطیل رسمی اعلام کرد

طالبان سالگرد خروج نیروهای خارجی را جشن گرفت و تعطیل رسمی اعلام کرد
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 13:53

حدود 66 هزار سرباز افغان و 48 هزار غیرنظامی در جنگ افغانستان جان باختند.

العالم - اسیا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، طالبان روز چهارشنبه را تعطیل ملی اعلام و پایتخت را با چراغ های رنگی تزیین کرد تا اولین سالگرد خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از افغانستان را جشن بگیرد.

با وجود محدودیت‌ها و عمیق‌تر شدن بحران انسانی، بسیاری از افغان‌ها می‌گویند از خروج نیروهای خارجی که باعث شورش طالبان پس از یک جنگ بی‌رحمانه 20 ساله شد، خوشحالند.

زلمی، یک ساکن کابل در این خصوص گفت: «خوشحالیم که خداوند کفار را از کشور ما بیرون راند و امارت اسلامی ایجاد شد.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان - که از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است - در توییتی نوشت: «روز استقلال مبارک.»

طالبان در بیانیه‌ای جداگانه گفت که این روز نشانه «آزادی کشور از اشغال آمریکا» است.

در این بیانیه آمده است: «مجاهدان زیادی مجروح شده‌اند، (در طول سالیان) بچه‌های زیادی یتیم شده‌اند و زن‌های زیادی بیوه شده‌اند.»

مقامات طالبان یک جشن رسمی در پایگاه هوایی بگرام برگزار کردند که نیروهای آمریکایی از آن برای حملات هوایی علیه طالبان استفاده می کردند.

رسانه های خارجی اجازه حضور در این مراسم را نداشتند.

کابل صبح چهارشنبه آرام بود. چندین سرباز طالبان در حال تردد در اطراف شهر دیده می شدند و بیشتر ساکنان شهر پس از اعلام تعطیلی ملی توسط طالبان در خانه هایشان ماندند.

هواپیمای حامل آخرین سربازان آمریکایی درست یک دقیقه قبل از نیمه شب 31 اوت سال گذشته از کابل به پرواز درآمد.

این خروج، طولانی‌ترین جنگ آمریکا را که در پی حملات 11 سپتامبر 2001 در نیویورک آغاز شد، پایان داد.

حدود 66 هزار سرباز افغان و 48 هزار غیرنظامی در این درگیری کشته شدند، اما ظاهراً این کشته شدن سربازان آمریکایی - در مجموع 2 هزار و 461 نفر - بود که تحمل ادامه آن را برای مردم آمریکا بسیار دشوار کرد. بیش از 3 هزار و 500 سرباز از دیگر کشورهای عضو ناتو نیز در این جنگ کشته شدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها