گزارش خبرنگار العالم از ادامه بن بست سیاسی در عراق

چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 14:21

خبرنگار شبکه العالم گزارش داد الحشد الشعبی 3 تن از افرادی که  درشب خونین و حوادث دو روزه منطقه سبز در مرکز بغداد پایتخت عراق کشته شده بودند را تشییع کردند.

العالم - عراق

خبرنگار العالم گفت: تصمیم آقای مقتدی صدر برای عقب نشینی حامیان خود از منطقه سبز که مورد استقبال همه نیروهای سیاسی قرار گرفت، عراق را به نوعی از حواشی یک جنگ داخلی فراگیر که در آستانه وقوع بود دور کرد.

وی خاطرنشان کرد: بحران امنیتی به پایان رسیده، اما بحران سیاسی همچنان ادامه دارد و نیروهای سیاسی در فشارند، به ویژه موضع اخیر وزیر صدر که در آن به نیروهای چارچوب هماهنگی نسبت به شرکت در نشست مجلس و تشکیل دولت هشدار داد و خواستار اعلام عزای عمومی برای قربانیان حوادث اخیر شد، درغیراین صورت ،اولین دشمن جریان صدر خواهد بود.

وی بیانیه جریان صدر را بیانگر میزان تنش سیاسی در عرصه سیاسی دانست که لازم است سران چارچوب هماهنگی و بقیه نیروهای سیاسی به گفت وگو بپردازند و جریان صدر و پایگاه مردمی اش را پس از بسته شدن درهای گفت وگو بدان قانع کنند.

خبرنگار العالم افزود: با عقب نشینی حامیان جریان صدر از منطقه سبز و پایان تحصن در پارلمان عراق، به نظر می رسد زمینه برای آغاز گفتگوهای پیشین ، بیش از گذشته برای دست یافتن به فرمولی برای همه گروه های سیاسی از جمله رهبران جریان صدر با میانجی گری ها و ابتکارها از جمله ابتکار مسعود بارزانی فراهم شده که بر اساس آن قرار بود نیچروان بارزانی برای گفتگو با مقتدی صدر به منطقه حنانه نجف اشرف برود. بیانیه اخیر صدر شاید عراق را به نقطه اول یعنی جلوگیری از اقدام جریان صدر برای تشکیل دولت عراق و برگزاری جلسه پارلمان بازگرداند.

طبق این گزارش، پیکر سه تن از شهدای حشد الشعبی که در جریان حملات خمپاره‌ای به مقرسان در منطقه سبز به شهادت رسیدند، امروز تشییع شد. مجالس عزا برای قربانیان منطقه سبز در پاسخ به درخواست صالح محمد العراقی معروف به «وزیر صدر» برگزار شده است. اعلام عزای عمومی و برپایی مجالس عزا از سوی چارچوب هماهنگی می‌تواند به پایان دادن به تنش و اختلافات میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر کمک کند و بستر را برای گفت‌وگو میان طرفین فراهم سازد.

خبرنگار العالم افزود اخبار حاکی از سفر نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان به بغداد برای گفت‌و گو با سران نیروهای سیاسی است. او سپس عازم الحنانه می‌شود تا با مقتدی صدر دیدار و درباره راه‌حل‌ها برای خروج بحران از عراق با وی گفت‌و گو کند. در مورد تصمیم دیوان عالی عراق درباره به تعویق انداختن حکم انحلال پارلمان هم باید گفت که دستگاه قضایی عراق صلاحیت مداخله برای انحلال پارلمان را ندارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها