روسیه: آمریکا به شکست در جنگ افغانستان اعتراف کند

روسیه: آمریکا به شکست در جنگ افغانستان اعتراف کند
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 15:59

سفارت روسیه در واشنگتن اعلام کرد آمریکا باید به شکست در جنگ افغانستان اعتراف کند.

العالم - اروپا

سفارت روسیه در واشنگتن به مناسبت سالگرد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، خواستار اعتراف آمریکا به شکست در این جنگ شد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، این سفارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کارزار نظامی آمریکا در افغانستان یک سال قبل خاتمه یافت. نتیجه طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا، اسفناک است».

در این بیانیه آمده است: «یک سال بعد، فاجعه انسانی در افغانستان در حال رخ دادن است و این تهدید وجود دارد که حتی ابعادی مرگبارتر از بیست سال درگیری نظامی در آن کشور پیدا کند».

سفارت روسیه در واشنگتن افزود: «معتقدیم که واشنگتن باید اعتراف کند که جنگ افغانستان به شکست ایالات متحده ختم شد و چیزی جز ایجاد معضلات و فروپاشی امید واهی در این کشور آسیایی به دنبال نداشته است».

این سفارتخانه متذکر شد، علی‌رغم ادعاهای آمریکا درباره هدف این جنگ، همچنان گروه تروریستی القاعده در افغانستان فعالیت دارد و علاوه بر آن داعش نیز در این کشور ریشه دوانده است. تولید مواد مخدر ده برابر افزایش یافته است.

در این بیانیه آمده است، تمام اینها در حالی است که در طول بیست سال جنگ، بیش از ۱۵۰ هزار افغان از جمله ۴۸ هزار غیرنظامی جان باختند و ۷۵ هزار نفر نیز مجروح شدند و صدها هزار نفر آواره شدند.

سفارت روسیه در واشنگتن افزود، دستاوردهای اقتصادی دولت پیشین افغانستان که توسط آمریکا و متحدانش تبلیغ می‌شد، سرابی بیش نبود و با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این دستاوردها ناپدید شدند. میلیاردها دلار پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به هدر رفت.

این بیانیه می‌افزاید، اکنون ضرورت دارد که دردهای مردم افعان تسکین داده شود و مبالغ هنگفتی برای بازسازی این کشور ویران‌شده مورد نیاز است. اولین گام ضروری در این زمینه، بازگرداندن بی‌قید و شرط تمام وجوه مسدود شده بانک مرکزی افغانستان توسط آمریکا است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها