بلاتکلیفی پرونده تشکیل دولت جدید لبنان/ آغاز مهلت قانونی انتخاب رئیس جمهور جدید از فردا

بلاتکلیفی پرونده تشکیل دولت جدید لبنان/ آغاز مهلت قانونی انتخاب رئیس جمهور جدید از فردا
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 17:22

موضوع تشکیل دولت جدید لبنان در دو روز گذشته به استثنای اظهارات "محمد رعد"، نماینده پارلمان و رئیس فراکسیون "وفاداری به مقاومت" درباره لزوم پیشبرد امور توسط دولت فعلی، هیچ پیشرفت جدیدی نداشته و این درحالی است که از فردا مهلت قانونی برای انتخاب رئیس جمهور جدید آغاز می شود.

العالم_لبنان

روزنامه الاخبار لبنان روز چهارشنبه در مطلبی در این باره نوشت: به نظر می رسد دیدارها و مذاکرات "نجیب میقاتی" رییس دولت موقت و "نبیه بری"، رئیس پارلمان لبنان در خصوص فائق آمدن بر موانع تشکیل دولت جدید، به نتیجه نرسیده است.

در همین راستا، منابع آگاه فاش کردند که نبیه بری با ابراز نارضایتی از نحوه برخورد میقاتی، این نوع واکنش وی را نشان‌دهنده عدم تمایلش برای تشکیل دولت جدید لبنان دانسته است.

به گفته این منابع، تحولات روزهای اخیر به ویژه روی آوردن میقاتی به دارالفتوای لبنان برای جلب حمایت و همراه کردن جریان اهل تسنن این کشور با خود، موجب تعمیق شکاف اختلافش با رئیس جمهوری لبنان و تیم همراه وی شده است.

منابع برجسته آگاه معتقدند که موضوع خطرناک در چالش تشکیل دولت جدید لبنان این است که شکست در این زمینه، ممکن است به تشکیل یک ائتلاف از جریانهای مسیحی با داعیه دفاع از اختیارات رئیس جمهور منجر شود، زیرا هیچ یک از گروههای سیاسی این جریان نمی پذیرند که یک دولت موقت، اختیارات ریاست جمهوری لبنان را در دست بگیرد و این امر علت دفاع نکردن این جریانها از میقاتی در برابر میشل عون را مشخص می کند.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان روز گذشته تاکید کرد که تلاش می کند تا دولت این کشور پیش از موعد ترک کاخ ریاست جمهوری تشکیل شود.

وی در عین حال فاش کرد: برخی در لبنان تمایل ندارند تا هنگامی که وی در راس قدرت در لبنان است، مساله تعیین مرزهای لبنان با رژیم صهیونیستی حل شود.

در همین حال، منابع سیاسی آگاه به پرونده تشکیل دولت جدید لبنان به روزنامه الجمهوریه لبنان گفتند: با آغاز مهلت قانونی برای انتخاب رئیس جمهور جدید از فردا، بهانه لازم برای همه طرفها به منظور اولویت دادن به پرونده انتخاب رییس جمهور در مقایسه با پرونده تشکیل دولت در هفته های پیش رو، فراهم خواهد شد.

این منابع تصریح کردند که بعید است در پنجمین دیدار بین رئیس جمهور عون و میقاتی –درصورت انجام- پیشرفتی حاصل شود و تنها درحد همفکری خواهد بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها