مکان تحلیف نخست‌وزیرجدید انگلیس به دلیل کهولت سن الیزابت تغییر کرد

مکان تحلیف نخست‌وزیرجدید انگلیس به دلیل کهولت سن الیزابت تغییر کرد
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 17:07

آیین تحلیف نخست وزیر جدید انگلیس که طبق رویه در کاخ باکینگهام لندن برگزار می‌شد به دلیل ناتوانی الیزابت دوم در سفر به پایتخت برای نخستین بار در طول سلطنت وی تغییر کرد و مکان آن به یک ساختمان سلطنتی واقع در اسکاتلند جابه‌جا شد.

العالم - اروپا

بر اساس اعلام کاخ سلطنتی انگلیس، جانشین بوریس جانسون که چهاردهم شهریور یعنی دوشنبه هفته آینده از میان لیز تراس و ریشی سوناک مشخص می‌شود، یک روز بعد با ملکه در کاخ بالمورال دیدار خواهد کرد. این درحالیست که طبق یک سنت دیرینه نخست وزیر جدید انگلیس پس از پیروزی در انتخابات راهی کاخ اصلی سلطنتی موسوم به باکینگهام می‌شد تا از سوی ملکه به عنوان عالی‌ترین مقام کشور منصوب شود.

اما پزشکان به الیزابت ۹۶ ساله توصیه کرده اند که به دلیل کهولت سن و در حالی که همچنان از مشکل عدم توانایی حرکت کامل رنج می‌برد در کاخ بالمورال واقع در منطقه ابردین‌شایر اسکاتلند استراحت کند.

الیزابت در یک سال اخیر به ویژه پس از فوت همسرش فیلیپ از شرکت در مراسم‌های عمومی باز مانده است. او اردیبهشت گذشته در آیین گشایش پارلمان حاضر نشد و پسرش پرنس چارلز ولیعهد انگلیس به همراه ویلیام دومین نفر در صف تصاحب تاج و تخت از طرف ملکه در این آیین تشریفاتی شرکت کردند.

در اکتبر سال گذشته نیز کمر الیزابت رگ به رگ شد و از شرکت در مراسم یادبود قربانیان جنگ‌های جهانی بازماند. سپس در ماه فوریه، آزمایش کرونای او مثبت شد اما کاخ باکینگهام اعلام کرد که علائم خفیف شبیه سرماخوردگی را تجربه کرده است.

الیزابت اوایل فروردین توانست در مراسم سالگرد فوت همسرش فیلیپ شرکت کند اما در مراسم عید پاک در کلیسای سنت جورج قلعه ویندزور شرکت نکرد. نامبرده چند ماه پیش در یک جلسه مجازی با کارکنان بیمارستانی در لندن، اعتراف کرد که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ "بسیار خسته" است.

تداوم بیماری الیزابت که هر بار به بهانه‌های مختلف مطرح و خبرساز می‌شود گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کناره‌گیری وی از قدرت را افزایش داده است.

ملکه انگلیس پیشتر اعلام کرده بود که در سن ۹۵ سالگی تاج‌وتخت را به پسرش چارلز واگذار خواهد کرد. او درحال حاضر بخش قابل توجهی از اختیارات سلطنتی را به ولیعهد واگذار کرده اما از مقام خود کناره‌گیری نکرده است.

هم زمان جنبش‌های جمهوری‌خواه در انگلیس نیز خواهان برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی در این کشور، پس از فوت ملکه هستند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها