عراق.. پایان درگیری ها و ضرورت آغاز مذاکرات

عراق.. پایان درگیری ها و ضرورت آغاز مذاکرات
چهارشنبه 9 شهريور 1401 - 21:06

کارشناسان و تحلیلگران بر این عقیده اند که سخنان مقتدی صدر "آمدن به خیابانها" را به پایان رساند و اینک زمان حضور سر میز مذاکره است.

العالم ـ نظرکده

تحلیلگران سیاسی می گویند که فتیله تنش های نظامی و درگیری شیعیان با یکدیگر در عراق پایین کشیده شد.

تحلیلگران بر این باورند که بازی "آمدن به خیابان ها" حساسیت و خطرات خود را در عراق به اثبات رساند و نیز نشان داد که کنترل آن مساله ساده ای نیست مگر پس از آن که خون های بسیاری ریخته شود.

آنها تکرار صحنه ریختن خون ها در عراق را منتفی دانستند و تاکید کردند که همگان به سمت یک خواسته که مورد توافق همه طرف هاست، حرکت خواهند کرد؛ برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی مساله ای است که همگان در خصوص آن توافق دارند.

تحلیلگران سیاسی بر ضرورت مذاکرات تاکید کردند؛ زیرا مقتدی صدر درک کرد که نمی‌توان در عراق بدون تفاهم جدید با همه طرف‌ها، تصمیم گیری کند.

پژوهشگران سیاسی اما بر این عقیده اند که سخنان مقتدی صدر نشان داد که نمی توان مردم را به طور کامل تحت کنترل گرفت. می توان جنگ را آغاز کرد اما نمی توان روند کامل آن را تحت کنترل گرفت و این دقیقا همان چیزی است که در عراق رخ داد. مقتدی صدر کنترل هواداران خود را از دست داد چنانکه در سخنان خود اقدامات جریان صدر را محکوم کرد.

آنها اظهار داشتند که مقتدی صدر خواهان یک تظاهرات مسالمت آمیز و مثبت و به دنبال طرح مطالبات و خواسته های رسمی و قانونی بود؛ اما نتوانست مردم و واکنش آنها را تحت کنترل درآورد.

محققان سیاسی تاکید کردند که برخی طرفها از طریق شماری از رسانه های عربی از شرایط موجود سوء استفاده کردند و بر موج درگیری ها در عراق سوار شدند تا اوضاع را هرچه بیشتر ملتهب کنند و مردم یک مذهب را به جان هم اندازند.

آنها خاطرنشان کردند که توییت های بعثی ها و هواداران رژیم بعث کاملا نشان می داد که آنها برای بازگشت به قدرت از طریق سوء استفاده از شرایط فعلی آماده می شدند؛ ومقتدی صدر خواهان وقوع چنین اتفاقاتی نبود.

سیاسیون عراق اما بر این عقیده اند که گفتگوی ملی فراگیر تنها راه خروج از بحران عراق است. آنها بر ضرورت ارائه تضمین ها بر سر میز مذاکرات و دوری از عنادورزی و خودرأیی تاکید کردند زیرا اینها شرایط کشور را پیچیده تر می کند.

سیاسیون عراق خاطرنشان کردند که هم اکنون مشکلات مشخص شده اند؛ اما باید راه حل های واقعی، دموکراتیک و قانونی برای حل مشکلات اتخاذ شود.

پربیننده ترین خبرها