تنش در زاپوریژیا؛ روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم به اخلال در کار آژانس اتمی کردند

تنش در زاپوریژیا؛ روسیه و اوکراین یکدیگر را متهم به اخلال در کار آژانس اتمی کردند
پنج‌شنبه 10 شهريور 1401 - 13:40

روسیه و اوکراین پیش از بازدید تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی از نیروگاه زاپوریژیا در جنوب شرقی اوکراین، یکدیگر را متهم به اخلال در کار آژانس کردند.

العالم - اروپا

هیات اعزامی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه از نیروگاه اتمی زاپوریژیا بمنظور ارزیابی هر گونه خسارت بازدید می‌کند. این هیات که در راس آن رافائل گروسی مدیر کل آژانس است، دیروز وارد شهر زاپوریژیا در ۵۵ کیلومتری نیروگاه شد و قرار است به زودی از آن بازدید کند.

در این میان مسکو و کی‌یف پیش از ورود این هیات به نیروگاه یکدیگر را به حمله به اطراف محل نظارت یا گذرگاهی که گروسی به همراه تیمش از آن عبور می‌کند، متهم کردند.

به نوشته خبرگزاری تاس، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که یک تیم ضربت ۶۰ نفره اوکراینی با هفت قایق به ساحل کاخوفکا در سه کیلومتری شمال شرق نیروگاه زاپوریژیا آمدند تا کنترل آن را در اختیار بگیرند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نوشت که گروسی در مجاورت نیروگاه انرگودار، جایی که تاسیسات هسته‌ای در آن قرار دارد فعالیت نظامی سنگینی را مشاهده کرد.

رییس منطقه زاپوریژیا نیز مدعی است که نیروهای روسیه گذرگاهی که تیم آژانس را قادر به دسترسی به نیروگاه می‌کند، تیر باران کردند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ماموریت هیات آژانس جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای در منطقه است.

روسیه پیشنهاد کرده که تیم ناظر آژانس تنها یک روز فرصت دارد از نیروگاه بازدید کند در حالی که تیم گروسی در نظر دارد روزهای بیشتری در زاپوریژیا حضور داشته باشند.

گروسی گفت امیدوار است تیمش بتواند به طور دائم در نیروگاه بماند ولی فعلا مرحله اول بازرسی چند روز طول خواهد کشید.

ارتش اوکراین چند ساعت پیش اعلام کرد که درگیری در نزدیک نیروگاه ادامه دارد. هر دو طرف مدعی موفقیت در میدان نبرد در میان فشارهای تازه اوکراین برای بازپس گیری قلمرو در جنوب شده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها