آکسیوس: اتحاد فزاینده روسیه، چین و ایران اهداف آمریکا را تضعیف می‌کند

آکسیوس: اتحاد فزاینده روسیه، چین و ایران اهداف آمریکا را تضعیف می‌کند
پنج‌شنبه 10 شهريور 1401 - 19:15

به تحلیل وبگاه خبری آمریکایی، بزرگترین دشمنان واشنگتن به شکلی فزاینده در حال متحد شدن هستند که می‌تواند اهداف ایالات متحده را تضعیف کند.

العالم - آمریکا

وبگاه خبری «آکسیوس» در تحلیلی نوشت چین، روسیه و ایران بزرگترین دشمنان آمریکا به طور فزاینده‌ای در حال متحد شدن به روش‌هایی هستند که می‌تواند اهداف ایالات متحده را تضعیف کند.

در ادامه این گزارش در اشاره به رزمایش چین و روسیه آمده «نیروهای روسیه و چین تمرینات نظامی بزرگی را روز پنجشنبه در شرق دور روسیه آغاز کردند» و سپس ادعا شده روسیه اولین محموله پهپادی خود از ایران برای استفاده در میدان نبرد در اوکراین را دریافت کرده است.

به ادعای این گزارش، این‌ها تنها جدیدترین نمونه‌های یافتن اهداف مشترک از سوی دشمنان اصلی ژئوپلیتیکی آمریکاست، به نوشته آکسیوس، یک دیپلمات چینی در اشاره به روابط کشورش با کشورهایی مثل ایران و روسیه گفت طبیعی است که کشورهایی که با تحریم و فشار از سوی ایالات متحده مواجه هستند، به هم نزدیکتر شوند.

طبق این گزارش، روابط بین این سه کشور نه فقط با پیوندهای عمیق و ارزش‌های مشترک بلکه منافع خاص و خواست مشترک برای به چالش کشیدن واشنگتن تعریف می‌شود.

«الکساندر گابویف» در اظهارنظر درباره رزمایش مشترک روسیه و چین گفت: هدف مسکو از تصمیم برای ادامه تمرینات جنگی وستوک با چین در این هفته ارسال این پیام است که روسیه همچنان می‌تواند در چند صفحه شطرنج بازی کند حتی با این وجود که تعداد زیادی از نیروهایش در اوکراین هستند.

وی افزود: «چین این پیام را ارسال می‌کند که به‌رغم جنگ و فشار غرب بر خود، عنصر نظامی روابط چین و روسیه در حال قوی‌تر شدن است». طبق این گزارش، این مسئله همچنین درباره تجارت بین دو کشور که ارزش آن امسال حدود ۳۰ درصد افزایش یافت و به کاهش ضربه ناشی از تحریم‌های غرب کمک کرد، صدق می‌کند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، این تحریم‌ها روسیه را حتی بیشتر به چین به عنوان مشتری انرژی و به عنوان منبع کالا بخصوص محصولات فناوری پیشرفته تبدیل می‌کند. گابویف گفت بخش زیادی از این تجارت دلار آمریکا را دور می‌زند.

بر اساس این تحلیل، مسکو همچنان منبع ارزشمندی برای نفت و گاز تخفیفی و فناوری تسلیحات برای پکن در میانه عصبانیت آمریکاست.

آکسیوس در ادامه، ضمن طرح ادعای جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید درباره رسیدن اولین محموله پهپادهای ایران به دست روسیه، افزوده است: همچنین گفته می‌شود ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب با هم همکاری می‌کنند، شراکتی که می‌تواند تلاش‌های آمریکا هم برای هزینه‌دار کردن حمله به اوکراین و همچنین متقاعد کردن ایران برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ را تضعیف کند.

به ادعای یک مقام غربی، «در حالی که روسیه و ایران در زمینه‌های مختلف در گذشته همکاری کرده‌اند، اختلاف نظراتی هم داشته اند. حالا رابطه آن‌ها ویژگی راهبردی‌تر به خود می‌گیرد زیرا روسیه به ایران بیش از قبل نیاز دارد».

طبق این گزارش، در همین حال خرید نفتی چین از ایران به حفظ اقتصاد ایران کمک می‌کند و اهرم فشار آمریکا بر تهران را کاهش می‌دهد. دو کشور ماه ژانویه اعلام کردند که در حال ورود به مرحله اجرای توافق همکاری اقتصادی و امنیتی ۲۵ ساله هستند.

فارس

پربیننده ترین خبرها