حمله بایدن به ترامپ و یارانش در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره

حمله بایدن به ترامپ و یارانش در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره
جمعه 11 شهريور 1401 - 08:04

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سخنان کوبنده‌ای دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین و نزدیک ترین هوادارانش را به تلاش برای تضعیف نظام مردمسالاری این کشور متهم کرد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش رسانه‌های غربی، بایدن در فیلادلفیا زادگاه پدیده مردمسالاری آمریکایی افزود که حزب جمهوری خواه تحت تسلط و راهبری ترامپ و یا بیمناک از او قرار دارد.

بایدن هشدار داد که مردمسالاری آمریکایی توسط نیروهای جمهوری خواه وفادار به ترامپ و باور افراطی بازگرداندن عظمت گذشته به آمریکا (ام ای جی ای) که آتش خشونت سیاسی را به منظور دستیابی به قدرت با هر هزینه‌ای شعله ور می‌سازند، در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

وی افزود: مردمسالاری از سوی ناباورمندان به انتخابات و خشونت سیاسی، زیر حمله و تهاجم قرار گرفته است. ترامپ و جمهوری خواهان باورمند به بازگرداندن عظمت به آمریکا، نمایندگان گونه‌ای افراط گرایی هستند که اساسی ترین بنیادهای جمهوری ما را تهدید می‌کنند.

بایدن تاکید کرد که همه یا حتی بیشتر جمهوری خواهان به این باور تندروانه اعتقاد ندارند.

ام ای جی ای مخفف شعار ترامپ برای بازگرداندن بزرگی به ایالات متحده در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود که به پیروزی یک دوره‌ای او انجامید.

نتایج نظرسنجی‌های تازه نشان می‌دهند که برای نخستین بار در ماه‌های اخیر، نگرانی اصلی هواداران ۲ حزب اصلی آمریکا از بالا بودن هزینه‌های زندگی است که این مساله مردمسالاری را در کشورشان به خطر انداخته است.

تارنمای هیل نوشت؛ اکثریت پاسخ دهندگان به نظرسنجی تازه دانشگاه "کوئینی پیاک" از هواداران دمکرات‌ها و جمهوری خواهان، گفته‌اند که از دید آنان نظام مردمسالاری ایالات متحده در معرض خطر فروپاشی قرار گرفته است.

۶۷ درصد از پرسش شوندگان هوادار ۲ حزب اصلی آمریکا، این موضوع را مطرح کرده‌اند که (این خطر) نسبت به ژانویه ۹ درصد افزایش یافته است. ۷۲ درصد پاسخ دهندگان متمایل به دمکرات‌ها، ۷۰ درصد از جمهوری خواهان و ۶۹ درصد از افراد بدون گرایش و وابستگی حزبی همین نظر را ابراز کرده‌اند.

به نوشته رویترز، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر جمهوریخواهان معتقدند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به ضرر دونالد ترامپ تقلب شده است. با این حال مک کانل از مخاطبانش خواست تا نگران تقلب در انتخابات نباشند.

سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره، ضمن اذعان به وجود تقلب در انتخابات آمریکا، پیش بینی کرد که در انتخابات پیش رو احتمال کسب اکثریت سنا به دست هم حزبی‌هایش ۵۰-۵۰ باشد.

به گزارش ایرنا، انتخابات میاندوره‌ای ۱۷ آبان امسال برای گزینش ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می‌شود.

هم اکنون جمهوریخواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها و مستقلین نیز ۵۰ کرسی سنا را در اختیار دارند. با افزوده شدن معاون رئیس جمهور، اکثریت این نهاد قانونگذار در دست دموکرات‌ها قرار دارد.

پربیننده ترین خبرها