عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تشریح کرد:

جزئیات مذاکرات امیر عبداللهیان با لاوروف در مورد طرح صلح اوکراین و مذاکرات وین

جزئیات مذاکرات امیر عبداللهیان با لاوروف در مورد طرح صلح اوکراین و مذاکرات وین
جمعه 11 شهريور 1401 - 13:22

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات طرح ایران برای میانجی‌گری در مناقشه اوکراین و پاسخ های متقابل ایران، اروپا و آمریکا به پیشنهادات مذاکرات برجامی را تشریح کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که وزیر امور خارجه را در سفر به روسیه همراهی کرده بود ، در خصوص جزییات مذاکرات امیر عبداللهیان با لاوروف گفت: مذاکرات بسیار مهمی با حضور وزیر امور خارجه و معاونان ایشان با مقامات روسیه انجام شد این جلسات فشرده به صورت عمومی و خصوصی برگزار شد. برجام، همکاری های دوجانبه بین ایران و روسیه، همکاری های منطقه ای و جهانی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مناسبات گسترده ایران و روسیه اظهار داشت: سند جدیدی در قالب همکاری های راهبردی بین ایران و روسیه تدوین شده اما برای طی سیر مراحل تصویب در شورای عالی امنیت ملی و وزارتخانه ها در حال بررسی است.

موافقتنامه امنیتی_اطلاعاتی و موافقتنامه فرهنگی میان ایران و روسیه

وی ادامه داد: موافقت نامه امنیتی و اطلاعاتی و موافقنامه فرهنگی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، این دو موافقتنامه باید در کمیته های تخصصی، شورای عالی امنیت ملی، هیات دولت و در مرحله پایانی در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در مورد جزییات مذاکرات مقامات ایران و روسیه گفت: مسائل و مشکلات یمن، سوریه و افغانستان، همکاری های اقتصادی، تجاری، حل مشکل روادید، ارائه تسهیلات برای روان سازی صادرات محصولات کشاورزی به روسیه، توسعه همکاری های دو کشور در حوزه انرژی و آب مورد بررسی قرار گرفت علاوه بر این راهکارهایی برای گسترش همکاری های ترانزیتی از شمال کشور ارائه شد.

وی ادامه داد: عضویت و نقش آفرینی ایران در قالب همکاری کشورهای اوراسیا و پیمان شانگهای نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همکاری های روسیه با استان های مختلف ایران از جمله استان های شمالی بررسی شد، بستر و زمینه گسترده‌ای برای همکاری مختلف در حوزه مسائل دریانوردی، امنیتی، انرژی، کشاورزی، ورزش و موضوعات علمی و آموزشی و درمانی برای همکاری روسیه با استان‌های شمالی وجود دارد که به جمع بندی های خوبی در زمینه این همکاری‌ها دست یافتیم.

سعادتی سفر وزیر امور خارجه به روسیه را راهگشا خواند و گفت: نقطه نظرات ایران و روسیه در موضوعات بین المللی بسیار نزدیک بود، با توجه به مشترکات ایران و روسیه دو کشور بر دستیابی به یک سند راهبردی برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی تاکید داشتند. همکاری های امنیتی و اطلاعاتی و نظامی بین ایران و روسیه از قبل وجود داشت و در این سفر نیز مذاکرات خوبی در خصوص گسترش این روابط صورت گرفت.

جزئیات طرح صلح ایران در مناقشه اوکراین

سعادتی در مورد جزییات طرح صلح ایران در مناقشه اوکراین و روسیه گفت: ایران در این زمینه پیشنهادات اجرایی ارائه کرد که دارای طبقه بندی است. در مورد مجموعه اتمی که در روسیه وجود دارد و لزوم عدم تکرار حادثه چرنوبیل که مربوط به امنیت مردم است، ایران اعلام کرد؛ حاضر است تجربیات خود در مسائل هسته‌ای و ایجاد منطقه امن هسته‌ای را در اختیار روسیه قرار دهد و همکاری های تخصصی بین دو کشور در این خصوص انجام شود. پیشنهاد ایران ابعاد بسیار گسترده ای داشت، در پیشنهاد ایران حضور نیروهایی در مرز دو کشور از طرف سازمان های بین المللی پیش بینی شده است، تعهداتی نیز برای اروپا، آمریکا، روسیه و اوکراین تعیین شده است.

وی در خصوص جزییات مذاکرات ایران و روسیه در مورد مذاکرات رفع تحریم ها گفت: آمریکا و اروپا پاسخ خود را درباره پیشنهاد ایران ارسال کردند. روسیه و چین دو کشوری هستند که در بسیاری از مسائل بین المللی با ایران هم نظر هستند لذا معتقدند بلاتکیفی مذاکرات به نفع دو طرف نیست و باید هر چه سریعتر مذاکرات تعیین تکلیف شود.

پاسخ‌های اروپا و آمریکا به پیشنهادات مذاکراتی ایران قانع کننده نبود/آمریکا دنبال عکس یادگاری است

وی ادامه داد: پاسخ های آمریکا و اروپا به سه موضوع راستی آزمایی، تسری تحریم‌ها ، ضمانت های لغو تحریم ها قانع کننده نبوده است، طبق معمول آمریکا به دنبال ایجاد شرایطی در راستای بی نتیجه ماندن مذاکرات و زمان بر شدن آن است.

برجام بلاتکلیف نمی‌خواهیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: رویکرد نظام جمهوری اسلامی ایران این است که در حوزه برجام نمی توان مثل گذشته بلاتکلیف بود و فقط برخی عکس ها و مذاکرات انجام شود، باید گام های عملی برای رفع تحریم های اقتصادی برداشته شود.

سعادتی اظهار داشت: در مورد مسائل پادمانی پیش از این سازمان انرژی اتمی با آژانس انرژی اتمی به تفاهم رسیده بود اما با سفر گروسی به اسرائیل و با دخالت صهیونیست ها بیانیه علیه ایران صادر شد. ایران بارها اعلام کرده است که اعمال نظر سایر کشورها را نمی پذیرد و بارها صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را اثبات کرده است.استراتژی ایران کاملا مشخص است، باید مسائل پادمانی در مذاکرات حل شود.

وی اظهار داشت: آمریکا و اروپا گفته اند اگر همین سند موجود امضا شود بقیه موضوعات را بعدا حل می کنیم اما ایران اعلام کرده تمام مباحث در مذاکرات باید تعیین تکلیف شود و همه تحریم ها لغو شود و وزارت امور خارجه به این موضوع تاکید دارد.

وی ادامه داد: معتقدیم تحریم های مربوط به سپاه نباید به سایر مجموعه های اقتصادی تسری یابد و باید پرونده آن بسته شود. پاسخ جمهوری اسلامی آماده شده است، روسیه نیز اعلام کرد،؛ مواضع ایران و پیشنهادات جمهور اسلامی قابل دفاع و قانع کننده است و رفع تحریم ها و تجارت آزاد از حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به پاسخ اروپا باید جلساتی در این خصوص شکل بگیرد و مذاکرات انجام شود تا روی برخی جزییات به تفاهم برسیم.

وی که با ایرنا گفت وگو کرده، تاکید کرد: وزیر خارجه روسیه از مواضع مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس جمهور روسیه تشکر کرد، بنده موضع مجلس شورای اسلامی در مورد موافقت با تصویب دو موافقت نامه و نگاه مثبت به سند راهبردی همکاری های ایران و روسیه را اعلام کردم و مقرر شد گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه سفری به مسکو داشته باشند.

سعادتی در مورد در خواست فرانسه از ایران برای میانجی‌گری گفت: آمریکا و اروپا به اهداف خود از این جنگ دست نیافتند 50 درصد گاز اروپا در اختیار روسیه است لذا اروپا توان ایستاگی در برابر تصمیمات روسیه را ندارد، مقرر شد روسیه پیشنهادات ایران را بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه کنند.

اروپا و آمریکا برای حل مناقشه اوکراین دست به دامن ایران شدند

وی تاکید کرد: جایگاه ایران در سطح منطقه و جهان، اروپا و آمریکا را وادار کرد که در مساله اوکراین دست به دامن ایران شوند.در حوزه قفقاز نیز در جنگ ارمنستان و آذربایجان، ایران نقش مهمی ایفا کرد.

پربیننده ترین خبرها