چین: برای جلوگیری از قرارداد جدید تسلیحاتی آمریکا با تایوان، اقدامات متقابل انجام می‌دهیم

چین: برای جلوگیری از قرارداد جدید تسلیحاتی آمریکا با تایوان، اقدامات متقابل انجام می‌دهیم
شنبه 12 شهريور 1401 - 04:54

دولت چین روز جمعه از طریق سخنگوی سفارت خود در واشنگتن متعهد شد که اگر ایالات متحده فروش تسلیحات جدید به تایوان را رها نکند، «اقدامات متقابل» انجام خواهد داد.

العالم-آسیا

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در سخنانی اعلام کرد که «چین قاطعانه تدابیر متقابل، قانونی و ضروری را با توجه به وضعیت کنونی، اتخاذ خواهد داد».

به گزارش روسیا الیوم، وی تصریح کرد: «ایالات متحده با فروش تسلیحات به تایوان، حاکمیت و منافع امنیتی چین را تضعیف می کند».

دولت بایدن در نظر دارد از کنگره آمریکا بخواهد تا قرارداد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری فروش سلاح به تایوان را تصویب کند.

براساس این گزارش، این قرارداد که در بحبوحه تنش ها بین پکن و واشنگتن امضا خواهد شد، شامل 60 فروند موشک ضد کشتی و 100 فروند موشک هوا به هوا است.

سفر جنجال برانگیز نانسی پلوسی به تایوان در اوایل ماه اوت، دولت چین را که همواره تایوان را بخشی از خاک خود می داند، مجبور به واکنش کرد و پکن مانور نظامی گسترده ای را در نزدیکی خاک تایوان آغاز کرد.

تنش ها بین پکن و واشنگتن بر سر این موضوع همچنان ادامه داشت تا اینکه هیئتی دیگر از نمایندگان کنگره آمریکا به ریاست سناتور «اد مارکی» به تایوان سفر کرده و در دیدار با «تسای اینگ ون» رئیس تایوان، بر حمایت کامل واشنگتن از تایپه تاکید کردند.

ارتش چین نیز در واکنش به ورود سفر سرزده هیئتی از نماینده‌های کنگره آمریکا اقدام به انجام رزمایش‌های بیشتری کرد.

پس از این دو سفر تنش آفرین که عصبانیت شدید پکن را به همراه داشته است، این بار فرماندار ایالت ایندیانا به این کشور رفت.

«اریک هالکومب» فرماندار جمهوری خواه ایندیانا هفته گذشته با سفر به تایوان، با «تسای اینگ ون» دیدار و درباره توسعه مناسبات اقتصادی گفتگو کرد.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها