آمریکا فروش ۱.۱ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به تایوان را تأیید کرد

آمریکا فروش ۱.۱ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به تایوان را تأیید کرد
شنبه 12 شهريور 1401 - 05:02

وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه فروش ۱.۱ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به تایوان را تأیید کرد.

العالم-آمریکا

وزارت خارجه آمریکا در اقدامی که چین آن را مداخله در امور داخلی خود خواهد دانست از تأیید فروش یک بسته تسلیحاتی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به تایوان خبر داد.

خبرگزاری فرانسه با گزارش این خبر هدف آمریکا را تقویت توان دفاعی این جزیره در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان تایپه و پکن عنوان کرده است.

قصد آمریکا برای فروش این بسته تسلیحاتی یک ماه بعد از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام می‌شود. این سفر خشم شدید چین را به همراه داشت.

این بسته شامل ۶۶۵ میلیون دلار سامانه هشدار زودهنگام است که به تایوان برای رصد زودهنگام موشک‌ها کمک خواهد کرد. بسته مورد نظر همچنین شامل ۳۵۵ میلیون دلار موشک‌های هارپون پیشرفته است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده که این بسته تسلیحاتی «برای امنیت تایوان» ضروری است. این سخنگو گفت: «ما از چین می‌خواهیم فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی خود علیه تایوان را متوقف کرده و در عوض وارد گفت‌وگوی معنادار با تایوان شود.»

وزارت خارجه آمریکا مدعی شده علی‌رغم تأ‌یید فروش این بسته، ایالات متحده کماکان تنها چین را به رسمیت می‌شناسد. چین، تایوان را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «پیشنهاد فروش این بسته جزو اقدامات روزمره ما برای حمایت از تلاش‌های ادامه‌دار تایوان جهت نوسازی نیروهای مسلح خود و حفظ توانمندی اتکاپذیر نظامی است.»

فروش این بسته به تأیید کنگره آمریکا نیاز دارد. با این حال، انتظار می‌رود که کنگره فروش این بسته را تأیید خواهد کرد زیرا اعضای هر دو حزب آمریکا حامی تایوان هستند.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ کشورهای جهان و سازمان ملل متحد این ادعاها را به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها