افزایش اندک بهای نفت در آستانه برگزاری نشست اوپک پلاس

افزایش اندک بهای نفت در آستانه برگزاری نشست اوپک پلاس
شنبه 12 شهريور 1401 - 08:27

در آستانه برگزاری نشست اوپک پلاس طلای سیاه هفته گذشته را با سیری نزولی به پایان رساند.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، بهای نفت روز جمعه به دلیل انتظارات مبنی بر اینکه اوپک پلاس در نشست 5 سپتامبر (14 شهریور) درباره کاهش تولید بحث خواهد کرد، افزایش یافت اگرچه نگرانی در مورد محدودیت چین برای مقابله با کووید-19 و تضعیف اقتصاد جهانی، بازار را متلاطم نگاه داشت.
روز جمعه بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 66 سنت افزایش به 93 دلار و 2 سنت رسید، در حالی که هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 26 سنت افزایش، 86 دلار و 87 سنت معامله شد.
هر دو شاخص در جلسه پیش از آن با 3 درصد کاهش به پایین‌ترین سطح در دو هفته اخیر رسیده بودند. برنت افت هفتگی 7.9 درصدی و WTI افت هفتگی 6.7 درصدی را ثبت کردند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه - گروهی موسوم به اوپک پلاس - قرار است در 5 سپتامبر در شرایطی که به نظر می رسد روند تقاضا کاهشی باشد، تشکیل جلسه دهند هرچند عربستان سعودی، تولیدکننده بزرگ نفت، می‌گوید عرضه همچنان محدود است.
سه منبع اوپک پلاس گفتند که احتمالاً این گروه در نشست روز دوشنبه سهمیه تولید نفت خود را برای ماه اکتبر بدون تغییر نگاه می‌دارد گرچه برخی منابع، کاهش تولید را برای تقویت قیمت‌ها - همانند قیمت‌هایی که طلای سیاه آنها را چند ماه پیش تجربه کرد - رد نمی‌کنند.
در همین حال، ایران گفت که پاسخی «سازنده» به پیشنهادهای آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تهران با قدرت‌های جهانی ارسال کرده است. اما ایالات متحده ارزیابی مثبت ضعیفتری ارائه کرد.
فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو در این خصوص گفت: «این خبر باعث شد برخی سرمایه گذاران نسبت به قریب الوقوع بودن توافقی که از قیمت نفت حمایت می کند، تردید کنند.»
وزرای دارایی گروه 7 نیز روز جمعه توافق کردند که سقف قیمتی برای نفت روسیه اعمال کنند اما جزئیات کمی را در مورد این طرح ارائه کردند که هدف آن محدودسازی درآمد مسکو و در عین حال حفظ جریان نفت خام برای جلوگیری از افزایش قیمت است.

پربیننده ترین خبرها