روایت رویترز از نقش ویژه آیت الله سیستانی در آرام سازی بحران اخیر عراق

روایت رویترز از نقش ویژه آیت الله سیستانی در آرام سازی بحران اخیر عراق
شنبه 12 شهريور 1401 - 12:42

رویترز در مطلبی به نقش آیت الله سیستانی در توقف نا‌آرامی‌های اخیر عراق پرداخت.

العالم - عراق

به گزارش العالم خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: هنگامی که هفته گذشته اظهارات یکی از علمای دینی، عراق را به آستانه جنگ داخلی سوق داد، تنها یک نفر می‌توانست جلوی آن را بگیرد: یک روحانی 92 ساله شیعه عراقی که بار دیگر اثبات کرد قدرتمندترین فرد در کشورش است.
آیت الله علی سیستانی در انظار عمومی درباره ناآرامی هایی که در خیابان های عراق به راه افتاد، سخنی به میان نیاورد. اما مقامات دولتی و نزدیکان شیعه می‌گویند این تنها موضع آیت الله سیستانی در پشت صحنه بود که یک فروپاشی را متوقف کرد.
داستان خونین‌ترین هفته عراق در نزدیک به سه سال اخیر، محدودیت‌های سیاست سنتی را در کشوری نشان می‌دهد که قدرت شروع و توقف جنگ‌ها در آن، در اختیار روحانیون است.
طی 24 ساعت، درگیری‌ها به همان سرعتی که آغاز شد به اتمام رسید. صدر بر روی آنتن رفت و خواستار آرامش شد. حامیان مسلح و پیروان غیرمسلح او شروع به ترک خیابان ها کردند، ارتش منع آمد و شد شبانه را لغو کرد و آرامش شکننده ای بر پایتخت حاکم شد.
رویترز برای درک چگونگی آغاز ناآرامی ها و پایان آن، با نزدیک به 20 مقام از دولت عراق، جنبش صدر و جناح های رقیب صحبت کرد. بیشتر آنها به شرط ناشناس ماندن سخن گفتند.
این مصاحبه ها همگی به مداخله قاطع پشت پرده آیت الله سیستانی اشاره داشت که هرگز مقام سیاسی رسمی در عراق نداشته است، اما به عنوان تأثیرگذارترین عالِم در مرکز مذهبی شیعی آن، نجف، ریاست را بر عهده دارد.
به گفته مقامات، دفتر آیت الله سیستانی اطمینان حاصل کرد صدر متوجه شد که اگر وی خشونت پیروانش را متوقف نکند، آیت الله سیستانی ناآرامی ها را محکوم خواهد کرد.
یک مقام دولت عراق گفت: «آیت الله سیستانی به صدر پیام داد که اگر خشونت‌ها را متوقف نکند، او مجبور می‌شود بیانیه‌ای منتشر کند که در آن خواستار توقف جنگ شود - این امر باعث می‌شود صدر ضعیف به نظر برسد و گویی صدر باعث خونریزی در عراق شده است.»
سه شخصیت شیعه مستقر در نجف و نزدیک به آیت الله سیستانی، ارسال پیام صریح دفتر وی به صدر را تایید نمی کنند. اما آنها گفتند که برای صدر روشن بود که آیت الله سیستانی به زودی سخن خواهد گفت مگر اینکه صدر ناآرامی ها را متوقف کند.
یک مقام دیگر نیز گفت اگر دفتر آیت الله سیستانی نبود، "مقتدی صدر کنفرانس مطبوعاتی خود را برگزار نمی کرد" - برنامه ای که به پایان درگیری ها منجر شد.
آیت الله سیستانی از زمان حمله آمریکا - که منجر به سرنگونی صدام حسین شد،، در مقاطع حساس تاریخ عراق مداخله های قاطعی داشته است.

پربیننده ترین خبرها